RECENSIE: Nightwish - Vehicle Of Spirit

Nightwish
recensie cijfer 2017-02-08 Nightwish heeft momenteel even een pauze ingelast en dus kun je de fans niet beter zoethouden dan door ze een paar mooie concertregistraties te geven. Mooi vormgegeven in verschillende gedaanten mogen we genieten van de driedubbel DVD met de naam Vehicle Of spirit. Met een stabiele bezetting en een dijk van een album in de achterzak is het natuurlijk heel prettig op het podium en dat is precies wat Nightwish uitstraalt. Het spelplezier van de band ligt er weer zo dik bovenop, je krijgt er bijna kippenvel van. De band is dan ook weer minstens zo populair als in de tijd met Tarja en dat mogen we gerust voor een flink deel op het conto van onze eigen Floor Jansen schrijven. Wat een beest van een frontvrouw is zij toch. Dat bewees ze al met After Forever en later met Revamp, maar ze lijkt bij Nightwish alleen nog maar gegroeid, maar wat wil je met zo een band achter je.

Voor deze DVD zijn er twee shows opgenomen; eentje in de Wembley Arena in Londen en eentje in Tampere in Finland, een thuiswedstrijd dus. De show in de bomvolle Wembley Arena vlak voor kerst 2015 toont Nightwish in absolute topvorm. Vanzelfsprekend is de setlist om het laatste album gebouwd, met als eindschot het superlange ‘The Greatest Show On Earth’ met aan het eind een minicollege van narrator Richard Dawkins. Uiteraard daarvoor een mix van oud en veel nieuw werk. Het maakt Floor allemaal niet uit. Ze zingt afwisselend lief en gemeen, en weet er ook nog regelmatig een flinke operastrot uit te gooien in songs als ‘Storytime’ en vooral de aloude publieksfavoriet ‘Stargazers’. Daarnaast horen we ook regelmatig Marco Hietala zijn stukjes meezingen en is natuurlijk ook Troy Donockley – tegenwoordig vast bandlid - van de partij met zijn pipes . Prachtig allemaal, en dat er achteraf wat aan het geluid is gesleuteld is, is van ondergeschikt belang. De sfeer van een prachtige band in een prachtige zaal met een uitzinnig publiek is er eentje van: daar had ik bij willen zijn!

De show in Tampere, meer aan het begin van de tour, is gefilmd in een stadion in de open lucht. Een groot podium en een catwalk zorgen voor nog wat meer bewegingsruimte voor de band en contactmomenten met het publiek. Het is natuurlijk onontkoombaar dat er een flinke overlap zit in de setlist, maar hier staan mooi wel ‘She Is My Sin ‘en de prachtige ballad ‘Sleeping Sun’, met Floor in absolute topvorm, op de setlist.

Behalve de twee shows hebben we ook nog een derde DVD met songs opgenomen tijdens de tournee op verschillende plaatsen op de aardbol en een interview met Richard Dawkins, de inspiratiebron voor Endless Forms Most Beautiful. Zo hebben we dus bij elkaar een uurtje of zes Nightwish te pakken.

Vehicle Of Spirit laat zien hoe het hoort. Zo maak je dus een DVD. Heel prettig is het, dat de beeldvoering rustig is en dus geen epilepsie opwekkende ADHD-schakelingen bevat, maar er is gewoon voor elk shot de tijd genomen. Het vlekkeloze geluid maakt het helemaal af. Dit behoort tot het mooiste wat de laatste jaren op DVD is uitgekomen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Nightwish Label:Nuclear Blast
Cover Mycah - The Mycah Principle

Mycah - The Mycah Principle Mycah is Maaike, zo valt op de website van Mycah te lezen. Daaronder lezen...