RECENSIE: Douglas Dare - Aforger

Douglas Dare
recensie cijfer 2016-12-03 Na het mooie debuut Whelm uit 2014 duikt singer-songwriter Douglas Dare op zijn nieuwe album de diepte in. Ontwikkelingen in zijn privéleven vormden hiervoor de aanleiding. Dare kwam erachter dat zijn - nu voormalige - vriend er een dubbelleven op na hield. De jonge Engelsman begon na te denken, vragen te stellen: waren de plezierige ervaringen die hij met zijn ex had beleefd - of dacht beleefd te hebben - fictie of realiteit? Wat is realiteit eigenlijk? Op Aforger blijken deze vragen niet alleen van invloed te zijn geweest op Dare’s tekstuele output, maar ook op zijn composities.

Tijdens de zoektocht naar antwoorden op zijn vragen, kwam Dare onder meer uit bij George Orwells dystopische roman ‘1984’. Hierin vond hij overeenkomsten met zijn eigen gedrag gedurende zijn relatie: “Ignorance is my bliss, don’t want to fall out of this”, klinkt het in openingsnummer ‘Doublethink’. Muzikaal sluit het aan bij het merendeel van de nummers op Whelm, zij het dat de sterk aanwezige gitaar een nieuw, verfrissend element is. De toevoeging van een tweede, bijna militant klinkende zanglijn vanaf de bridge toont direct aan dat Dare op Aforger op meer dan alleen het maken van goed in het gehoor liggende liedjes uit is.

‘Oh Father’ is heel direct. Het ontwapende nummer, dat verhaalt over zijn ‘coming out’ ten overstaan van zijn vader, sprankelt van oprechtheid. Waar het eerste couplet over Dare’s wens gaat - “I want you to love him” - kantelt het nummer, waarbij de laatste woorden - “Oh father, it’s not too late” - de zowel trieste als hoopvolle gedachten vormen na de impliciet behandelde negatieve reactie van zijn vader. Het pianospel klinkt meer bedrukt dan ooit eerder het geval was bij Dare, en gaat gepaard met ruis en rauwe elektronica.

Met het ‘spoken word’-experiment ‘The Edge’ schiet Dare te ver door in zijn wens om te vernieuwen. Het is een lange dip in het hart van het album, dat aantoont dat de Engelsman zich beter op het meer melodieuze vlak kan blijven begeven. Want wat zijn het Radiohead-ademende ‘Thinking Of Him’ - let op de combinatie van het gitaargeluid en het a-typische ritme - en ‘Venus’ toch een fraaie nummers. In laatstgenoemde zingt Dare op golvende melodieën een opvallend positieve tekst over de godin van de liefde. Zijn zoektocht naar de betekenis van realiteit heeft in ieder geval niet alle hoop doen vervagen.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Douglas Dare Label:Erased Tapes Records / Konkurrent
Cover Bayonne - Primitives

Bayonne - PrimitivesHij zegt zelf terecht dat hij geen DJ is. Bayonne is veel meer dan dat....