RECENSIE: Roger Goula - Overview Effect

Goula
recensie cijfer 2017-01-10 Overview Effect is de debuutplaat van de Londense multi-instrumentalist Roger Goula. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit album is adembenemend. Goula inspireerde zijn muziek op de mogelijke psychologische verschuiving in bewustzijn bij astronauten wanneer ze de aarde vanuit de ruimte waarnemen. Dat is nogal wat, denk je dan misschien. En ja, dat is het ook. Goula weet zijn achtergrondgedachte echter feilloos over te brengen. Overview Effect is een muzikaal vacuüm, waarin je – net als een astronaut in het heelal – kan wegzweven.

Om het beoogde effect te bewerkstelligen gaat Goula voornamelijk met strijkinstrumenten aan de slag, waaronder de cello en viool. Die strijkersklanken construeert hij zorgvuldig rond een post-electronische basis. Goula’s muzikale composities balanceren voortdurend tussen kil en warm, waarbij hij zorgvuldig opbouwt naar prachtige hoogtepunten. Die climaxen worden gevormd door virtuoze strijkersarrangementen. Het geheel is overgoten met een lichte somberheid, al dan niet door de soms minimale aanpak. In de verte doet zijn muziek aan Godspeed You! Black Emperor denken, al vormt rock en niet elektronische muziek bij die band de basis.

Elk nummer op Overview Effect is prachtig op zichzelf, maar als geheel merk je hoe sterk Goula hier een concept heeft uitgewerkt. De verschuiving van bewustzijn waar Goula aan refereert komt ook terug in zijn nummers, al zijn het muzikale verschuivingen en geen cognitieve verschuivingen die de Londenaar gebruikt om zijn idee door te voeren. Met ‘Pale Blue Dot’ en ‘Something About Silence’ bewaart hij het beste voor tegen het einde van het album. Beide nummers zijn lang uitgesponnen, episch en vooral ongekend mooi. Ergens is het lastig om er precies je vinger op te leggen, het draait op dit album namelijk vooral om sfeer en het overbrengen van een bepaald gevoel. Je kunt je daarom maar gewoon het beste laten meeslepen.

Goula noemt een van zijn nummers ‘Awe’. In de eerste plaats natuurlijk omdat hij met zijn inspiratiebron vertrekt vanuit een ervaring die overdonderend is. Het zou dan toch jammer zijn als de muziek niet datzelfde effect zou hebben. Gelukkig is alles aan Overview Effect indrukwekkend, van de uitgekiende selectie geluiden, details en melodieën tot aan de gehele belevenis. Met dit alles weet Roger Goula nog op de valreep een van de mooiste albums van het jaar af te leveren.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Roger Goula Label:One Little Indian Ltd
Cover Lambchop - Flotus

Lambchop - FlotusToen T-Pain de elektronische stembewerking naar de hiphop bracht had hij...