RECENSIE: Twin Atlantic - GLA

TWA
recensie cijfer 2017-01-19 De alternatieve rockers van Twin Atlantic leveren ongeveer iedere twee jaar een strak studioalbum af. Eind september 2016 volgde de vierde plaat van de Schotten, getiteld GLA. De heren raken bekender bij het grotere publiek en lijken ook met het nieuwste werk weer dichterbij het creëren van een eigen sound binnen het poppy alternatieve rocklandschap.

GLA opent zeer rauw en energiek met 'Gold Elephant: Cherry Alligator'. De vocalen van McTrusty worden - onder luid gebulder van zware riffs - overtuigend geleverd, maar komen vooralsnog een beetje scherp uit de mix. Later zal blijken dat de zang betere aansluiting vindt op de nummers en vormen de kenmerkende hoge vocalen een goede match met het stuwende geluid van de vele hevig vervormde gitaren.

In vervolgtracks zoals 'No Sleep', 'You Are the Devil' wordt lichtelijk gas teruggenomen. Lichtelijk; de rustige coupletten worden namelijk afgewisseld met goede, hevige refreinen. Duidelijk is dat de mannen van Twin Atlantic een meer volwassen en diepere sound neer willen zetten voor GLA. Desondanks kent het album tracks zoals 'Ex El' en 'Whispers' die overduidelijk gericht zijn op een wat meer mainstream publiek.

Twin Atlantic weet op GLA zeer aanstekelijk, maar toch alternatief te zijn. De eigen zware maar popgerichte sound is om van te smullen en de heren laten zien het schrijven van goede songs te beheersen. Het enige minpunt van het album is de afsluiter 'Mothertongue', die qua opbouw en kwaliteit afsteekt tegen de rest van de plaat. Maar gelukkig bestaat er de optie om na dit nummer de plaat gewoon weer opnieuw af te spelen.
Recensent:Niel Verstegen Artiest:Twin Atlantic Label:Red Bull Records
Cover Casey - Love Is Not Enough

Casey - Love Is Not EnoughEn opeens is daar de uit Wales afkomstige formatie Casey . De formatie telt...