RECENSIE: Run River North - Drinking From A Salt Pond

RRN
recensie cijfer 2017-02-03 Run River North is een typisch indiebandje. Catchy nummers, een aantal potentiële hitjes en een lekker tempo in het album. Voeg daar een zwoel en gevoelig liedje als afsluiter aan toe en je hebt een album. Erg kort door de bocht natuurlijk, feit blijft dat Drinking From A Salt Pond niets nieuws op de markt is. In het geval van Run River North is de sound daarentegen wel opvallend. Op het debuutalbum Run River North richt de band zich vooral op het genre folk, wat ze niet onaardig afging. Toch lag dit genre niet in de lijn die de band voor ogen had en probeert het, naar eigen zeggen, op dit album het geluid van de band te ‘herdefiniëren’.

Overtuigend is het wel. Zanger Lex Hwang heeft een krachtige stem die zeker bij dit genre past. Openingstrack ‘Intro (Funeral) Parade’ is kort maar sterk en zet direct de toon voor de rest van het album. Gevolgd door ‘29’ en ‘Run Or Hide’, wat direct ook de kanshebbers zijn voor de grootste hits van het album. Een ander sterk nummer is ‘Pretender’. Run River North weet wat een grote groep indie-liefhebbers graag hoort, maken het en brengen er een album vol van uit. Een manier waarop ze zichzelf bombarderen tot festivalband.

Zoals je merkt is de band in de zoektocht naar een ‘eigen geluid’ niet super creatief geweest. De indie-liefhebber zal al snel een vergelijking maken met andere indiebands als Pigeon Detectives en Two Doors Cinema Club. Ware het niet dat Run River North de kwaliteit heeft om elk liedje kloppend te maken. Van begin tot eind, goed in elkaar gezet. Mede door de hulp in te schakelen van producer Lars Stalfors (Cold War Kids, HEALTH, Matt and Kim).

Het valt dan ook niet te ontkennen dat de band een album aflevert waar ze trots op kunnen zijn. Want vooral live zullen deze liedjes het goed doen en power aan de show geven. De band, die vroeger de naam Monsters Calling Home droeg, lijkt echter wel een lijn in te zetten die moeilijk verrassend blijft. Wat kunnen de fans namelijk verwachten van album nummer drie? Iets waar Run River North nu nog niet mee bezig zal zijn. Want voor nu mag het best een beetje trots zijn.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:Run River North Label:V2 Records
Cover Arkan - Kelem

Arkan - KelemEr is een tijd geweest dat we bij Franse muziek alleen dachten aan...