RECENSIE: Elysian Gates - Crossroads

Elysian
recensie cijfer 2016-10-26 Quizvraag: Welke bands of artiesten afkomstig uit Luxemburg kent u? Wedden dat het stil valt. Of u moet zo goed op de hoogte zijn bij het genre van de symfonische female fronted metal dat u spontaan de naam Elysian Gates op tafel legt. Nu maakt het helemaal geen moer uit waar een band vandaan komt, als de muziek maar goed is en dat is de muziek van het zestal uit het groothertogdom.

Elysian Gates is opgericht in 2010 en sinds 2015 is zangeres Noémie Leer de frontvrouw en dat is geen verkeerde keus zo blijkt. De dame laat op Crossroads, het tweede album van de band, horen waartoe zij in staat is. Zuiver, toonvast en gezegend met een licht hees stemgeluid maakt zij de muziek onweerstaanbaar. Om wat vergelijkingen te maken, de band doet soms wat denken aan Delain, maar door de puntigheid heeft het ook wel iets van Nemesea en de spaarzame symfonische uitbarstingen hebben iets van Epica. Liefhebbers doen er dan ook goed aan eens naar deze band te luisteren.

Aan bijna niets is te horen dat Crossroads een eigen beheer productie is, of het moet de uitvoering van de op zich prima ballad ‘Mary Ann’ zijn. Hier vergaloppeert Leer zich enigszins met wat rare uithaaltjes en ook het nogal lange symfonisch getinte ‘Far From Home’ had wat knipwerk mogen hebben. Voor de rest niets dan lof, alles klinkt glashelder en de muzikanten weten de juiste noten op de juiste momenten te raken. Als dat alles ook nog eens leidt tot een aantal bijzonder fraaie en goed in het gehoor liggende songs, dan weet je dat er voor de band meer in moet zitten dan dat het nu ten deel valt. Vooral het titelnummer en ‘Broken Inside’ vallen op. Dit zijn eigenlijk instant hits, maar ook de wat meer epische tracks zoals ‘Human Infection’ en ‘One Open Gate’ zijn een lust voor het oor.

Een mooi gebaar is de bonustrack ‘Northern Winds’ die de band in 2014 schreef om alle leden en vrijwilligers van Sea Shepherd te eren. De tekst over het werk van deze helden spreekt boekdelen. De begeleidende beelden in de clip wil je eigenlijk niet zien. Alleen al voor deze steun verdient dit album een extra ster. Maar de kwaliteit van de plaat is hoog genoeg om ook zonder dit gebaar tot een goede score te komen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Elysian Gates Label:Eigen Beheer
Cover Beach Slang - A Loud Bash Of Teenage Feelings

Beach Slang - A Loud Bash Of Teenage FeelingsMet twee EP’s en een vorig jaar uitgebrachte full-length plaat zette Beach...