RECENSIE: Ruben Hoeke Band - Sonic Revolver

RHB
recensie cijfer 2016-11-26 Geen gelegenheid liet hij onbenut om te vermelden hoe blij hij was met de huidige samenstelling van zijn Ruben Hoeke Band en wie Hoeke met zijn ‘partners in crime’ op het podium tekeer zag gaan, kon niet anders dan beamen dat hij daarover geen woord teveel had gezegd.
Na eerdere samenwerkingen betekent het nieuwe album Sonic Revolver niet alleen een hereniging van gitarist Ruben Hoeke met zijn broer Eric op drums, maar is het ook de eerste keer dat de talentvolle vocalist Lucas Pruim nu als volwaardig bandlid beschouwd mag worden. Pruim heeft op één track na ook nog eens alle teksten voor zijn rekening genomen. Het maakt van dit vierde album een, werkelijk in alle opzichten, veelzijdig gebeuren.

Met een spetterende ‘That’s The Boogie’ als opener levert Hoeke met zijn band een prachtig eerbetoon aan vader Rob die de compositie al in 1971 uitbracht. Haarfijn wordt nog eens de oorsprong van ‘The Boogie’ uitgelegd, wat het met je doet en wat de gevolgen kunnen zijn. Uiteraard lag indertijd de nadruk op virtuoos pianowerk van deze boogie-woogieheld. Bij zoonlief Ruben liggen de zaken net even anders. Werkelijk alles wordt uit de gitaarkoffer gehaald en in hoog tempo worden de fijnste gitaarloopjes, loeistrakke riffs en waanzinnige gitaarsolo’s op de luisteraar losgelaten. Wanneer dan ook Pruim zich met de zaak gaat bemoeien is er echt geen houden meer aan. Alles lijkt bij elkaar te komen in de dertien tracks die er op Sonic Revolver te vinden zijn. Pop, heavy rock, soul, moddervette boogie en smerige rhythm & blues, het zit er allemaal in en het is ook nog eens allemaal met grote zorg in elkaar gezet. Van het snelle ‘C-C-C-C-C-C-Come On!’ of het hyper intense ‘Fresh From The Mother’ waarbij Hoeke zich bijna lijkt te vergalopperen, maar de boel op wonderbaarlijke wijze weer in het spoor weet te krijgen, het emotioneel geladen, prachtig gezongen ‘Live Today’, het ingetogen maar indrukwekkende ‘Time’, het gaat alle kanten op en geeft nog maar eens aan wat er zoal mogelijk is wanneer deze muzikanten bij elkaar komen en worden losgelaten in één ruimte.

De bevlogenheid, creativiteit en de daarbij vrijgekomen energie in de studio heeft een dijk van een plaat opgeleverd, speciaal geschikt voor een ieder die het ruwe werk niet schuwt.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Ruben Hoeke Band Label:Butler Records
Cover Richard Shindell - Careless