RECENSIE: Dynamite Blues Band - Kill Me With Your Love

DBB
recensie cijfer 2016-11-22 Alvorens je een fysiek album opzet (ja er zijn nog mensen die dat doen) bekijk je vaak eerst het artwork. Dit geeft een beeld van de muziek zonder dat je nog maar een seconde hebt geluisterd. Het mooiste is als dit dan ook past bij de sfeer van de muziek. Natuurlijk duwt een bandnaam als Dynamite Blues Band je een bepaalde richting op; het is logischerwijs bluesmuziek. Maar het is goed om te zien én te horen dat de spannende retro-achtige sfeer ook terugkomt in de muziek.

Eerst een klein stukje geschiedenis. Big Blind was een uiterst succesvolle bluesband uit Noordwijk die na vier jaar en twee platen in 2010 tot veler verbazing de handdoek in de ring heeft gegooid. Drie bandleden besloten echter een doorstart te maken: frontman Wesley van Werkhoven (zang, harmonica en piano), gitarist JJ van Duijn en drummer Niels Duindam. Na het toetreden van bassist Renzo van Leeuwen is de Dynamite Blues Band in februari 2013 geboren. Het debuutalbum Shakedown & Boogie verschijnt een jaar later en is zeer goed ontvangen. De heren hebben erna in veel clubs en op een aantal festivals gespeeld en zelfs hun one minute of fame gehad bij De Wereld Draait Door. In september van dit jaar komt het tweede album uit: Kill Me With Your Love.

Een uitstekende zet zijn de Dynamite Horns; deze blazers geven een extra lading mee aan een aantal nummers. Van Werkhoven zingt en klinkt gevarieerd (zuiver, vervormd of door een megafoon) en elke song ademt hierdoor een eigen sfeer; ook weet hij mooi gedoseerd zijn harmonica in te zetten. Het eerste deel is ijzersterk. Bas en drums staan als een huis. De energieke opener ‘Even If You Want To’ bevat een vette gitaarlick maar is helaas van erg korte duur. Dat de mannen ook humor hebben bewijzen ze met het aanstekelijke ‘Dirty Minded’: ”I made love to you like 30 times before, even before you said your name”. Surfmuziek herleeft! ‘Trash And Rumors’ is het voorlopige hoogtepunt van de nieuwe cd; rockabilly van de betere soort. Je waant jezelf in een vergeten roadmovie, zeker door het mooie gitaarwerk van Van Duijn. Na het mierzoete ‘Strong Love’ komt het knallende ‘Dynamite Momma’ als geroepen; puik aangedikt met de Dynamite Horns. Een waar rock ’n roll feestje. Helaas is het tweede deel van de plaat wat minder interessant; het kabbelt een beetje door. Gelukkig brengt verderop het gevoelige ‘Two Sides’ daar verandering in: wat een pareltje! Wederom een glansrol voor gitarist Van Duijn met een prachtige gitaarsolo. Let ook op de blazers: ze doen niet veel maar juist daardoor doen ze alles goed.

Dynamite Blues Band levert met Kill Me With Your Love een prima nieuw album af dat veel mensen zal bekoren. Door een paar minder aanstekelijke nummers wordt het op termijn waarschijnlijk geen Nederlandse bluesklassieker.
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Dynamite Blues Band Label:Sonic Rendezvous
Cover Postyr - Paper Tiger

Postyr - Paper Tiger “Moderne a capella” is de manier waarop de Deense zangformatie Postyr...