RECENSIE: Skotwal - Te Werk

Skotwal
recensie cijfer 2016-11-28 Vraagje: Wat hebben grote schrijvers/muzikanten als Bob Dylan, Steve Earl, Johnny Cash, Doc Watson, Townes van Zandt, Jagger/Richards en Lennon/McCartney met elkaar gemeen? Het antwoord hoeft niet ver gezocht te worden. Sterker nog, het ligt zelfs heel dicht bij huis. Alle bovengenoemde namen hebben namelijk ooit eens een compositie gemaakt die nu door de West-Friese muzikanten van Skotwal op geheel eigen wijze, dus ook in het West-Fries gezongen, maar met veel respect voor de originele uitvoeringen, opnieuw zijn vertolkt en in een Amerikaans countryjasje zijn gestoken. De naam Skotwal is eveneens afkomstig uit het West-Fries en staat niet alleen voor de bagger die op de wal werd gegooid, maar ook voor een eenvoudige voedzame stamppot van aardappels, bonen en vet. Je zou dit album van het trio ook als een muzikale stamppot kunnen beschouwen. Het is een met zorg samengestelde verzameling van twee eerder, in eigen beheer, uitgebrachte albums. Zo kenmerken de zestien tracks op het album Te Werk zich namelijk enerzijds door een zelfde eenvoud en bevatten deze daarnaast essentiële ingrediënten als gevoel en humor, terwijl eveneens de serieuze kanten van het leven worden weergegeven.

Opvallend is de zorgvuldig gekozen woordkeuze die naadloos lijkt aan te sluiten op de teksten van de originele composities. Wat de muziek van Skotwal zo bijzonder maakt is dat er voor veel inwoners van deze Noord-Hollandse streek veel herkenbare elementen in zijn verwerkt maar die voor de buitenstaanders eveneens zeer de moeite waard zijn. Komt ook nog eens bij dat het trio met behulp van een sterk stel gastmuzikanten een geweldig mooi countrygeluid weet voort te brengen met behulp van de daarbij behorende instrumenten, zoals een mandoline, pedalsteel, contrabas, viool en dobro. Ook het vocale gedeelte is dik in orde. Zanger Wigert Dronkert wordt regelmatig bijgestaan door zijn twee bandleden en krijgt zelfs ondersteuning van een heus mannenkoor in de geweldige gospel van de titeltrack. Prachtig is ook de bijdrage van Tineke Schoemaker in het gevoelige ‘As Ik Zegge Zou’ dat ooit door Townes Van Zandt als ‘If I Needed You’ werd opgenomen. Als Emmylou Harris een Nederlandse zou zijn geweest zou het vast en zeker zo geklonken moeten hebben.

De wijze waarop dikwijls dicht bij het origineel is gebleven zonder dat er aan originaliteit is ingeboet mag zeker bijzonder genoemd worden. Zo heet het van Jagger/Richards afkomstige ‘Spider & The Fly’ hier voor het gemak ‘De Bai En De Blom’ en heeft het door McCartney/ Lennon gecomponeerde ‘I’ve Just Seen A Face’ een dusdanige metamorfose ondergaan dat deze uitermate geschikt is gebleken om in een Nederlandstalige countryuitvoering met de titel ‘Ik Zag Een Gezicht’ uitgevoerd te worden. Het zijn zomaar een paar voorbeelden van enkele juweeltjes die er op Te Werk zoal te beluisteren vallen en die het verdienen om ook buiten de West-Friese landsgrenzen gehoord te worden.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Skotwal Label:Marista
Cover Bauer - Eyes Fully Open

Bauer - Eyes Fully OpenBerend Dubbe, de naam zegt misschien niet zoveel, maar zijn stem zulen de...