RECENSIE: Wildheart - Wildheart

Wildheart
recensie cijfer 2016-09-23 We kennen ze ongetwijfeld allemaal, de glammetalbands die in de jaren tachtig waanzinnig populair waren. Namen Als Mötley Crüe, Poison, Quiet Riot, Ratt en W.A.S.P., we worden er nog wel eens gillend van wakker. Het genre werd door de haters ook graag hairmetal genoemd, vernoemd naar de getoupeerde poedelkapsels die veel leden van dit soort bands “sierden”. Maar zie daar, onze zuiderburen trakteren ons op een kleine opleving in de vorm van WildHeart. Tja, je ziet hem even niet aankomen, maar de vijf Belgische heren hebben zich op hun titelloze debuut prima ingeleefd in de stijl die pakweg dertig jaar geleden behoorlijk populair was. Wanneer we door het boekje bladeren zien we weer de bekende haarbanden, zonnebrillen, leren jasjes en handschoentjes. Het helpt natuurlijk niet om een vooroordeel tegen te gaan en met de pen geestdriftig in azijn gedoopt gaan we er maar eens goed voor zitten.

Maar al bij eerste beluistering moet ook ondergetekende toegeven dat de vijf heren nieuw elan toevoegen aan het genre. Vergelijkingen met band als Winger, White Lion en Skid Row liggen gelukkig meer voor de hand dan het eerdergenoemde rijtje. Ook dit waren bands die soms wat meer te vertellen hadden en net als Wildheart de teksten niet alleen maar uit het mannelijk lid destilleerden, maar de meer emotionele kant van de liefde en het leven belichtten. Dit waren ook de bands die stiekem tot de guilty pleasures van ondergetekende hoorden. Laten we Wildheart daar dan maar bij zetten. Mooi rijtje toch.

Hoogdravend is het niet, maar we horen twaalf prima vlotte en stuwende hardrocksongs waar op de juiste tijd een gitaarsolo aan is toegevoegd, waar zo af en toe eens een “shoutje” is te horen, waar op de goede momenten de breaks en bruggetjes geplaatst zijn en waar zanger Farty (jammer van die naam) zijn zegje doet met een ietwat dunne stem. Hij doet daarbij soms wel wat aan Mike Tramp (White Lion) denken. Uiteraard hoort er halverwege de plaat een ballad te staan en die is er in de vorm van ‘Beautiful Regret’, dat volgens het bekende recept is opgebouwd met een lief couplet en een wat harder refrein. Helemaal niet beroerd overigens. Daarnaast rocken songs als ‘On The Run’ en ‘Hang ‘Em High’ de spreekwoordelijke ballen uit de hoek, en geven meer epische tracks als ‘On My Way’ en ‘Save Me’ enig gevoel van diepgang. WildHeart is een plaat zonder pretenties die lekker weg luistert op de meest zorgeloze momenten. U kent het wel, warm zonnetje, lekker biertje, muziekje van WildHeart erbij. Het leven is goed.
Recensent:Jan Didden Artiest:Wildheart Label:Eigen Beheer
Cover Brother Hawk - Big Medicine

Brother Hawk - Big Medicine “Brother Hawk puts on its morning jacket, unhitches its crazy horse, and...