RECENSIE: Malcolm Middleton - Summer Of '13

Middleton
recensie cijfer 2016-08-11 Er zijn bands en artiesten die claimen excentriek te zijn en enkel te doen waar ze zelf zin in hebben, en er is Malcolm Middleton. De Schotse muzikant is misschien wel het beste bekend van zijn werk met Arab Strap, maar sinds 2002 is hij ook aan de bak gegaan als solomuzikant. Arab Strap bestaat sinds 2006 niet meer, dus tegenwoordig moet hij het van zijn eigen excentrieke melodieën hebben. Melodieën die titels kennen als ‘The Ballad Of Fuck All’, ‘The Loneliest Night Of My Life Come Calling’, ‘Death Love Depression Love Death’ en misschien nog wel zijn grootste hit ‘We’re All Going To Die’.

Het geeft aan hoe weinig het hem eigenlijk interesseert of iets aanslaat of niet, zo lang hij er maar zijn ei in kwijt kan. Dit kan variëren van een uptempo punky plaat tot aan de gevoelige gitaarpingel ballad. Zijn andere zijprojecten niet meegeteld, is Summer Of ’13 het eerste nieuwe album na zeven jaar onder de noemer van Malcolm Middleton. Zwart op wit is hij een singer-songwriter te noemen, maar hij voegt zoveel elementen toe (of laat juist weg), waardoor het zoveel meer wordt.

Met deze nieuwe plaat laat hij zijn gitaar achterwege en stort hij zich volledig op de electropop. Muziek dat in dat opzicht veel doet denken aan de zweverige tonen van een formatie als Air of Massive Attack. Met deze zet is zijn muziek meteen een stuk minder donker en een heel stuk meer toegankelijk voor een groter publiek. Allicht zelfs voor radio. Albumopener ‘Steps’ is een uptempo, vrolijk plaatje waarmee hij te kennen geeft het leven stapje voor stapje te benaderen, maar wel met een positief gevoel. Het kent dus die eerdere zweverige stukken, waarin de elektronische bliepjes zo nu en dan het gevecht met elkaar aan gaan, maar een rode draad behouden wordt door de pianolijnen.

‘You & I’ is dansbaar en romantisch, en zou het in deze versie ook al goed doen in de clubs. Wie weet durft een Calvin Harris of een Aviici hier zich wel aan te wagen. ‘Information In The Voice’ is Malcolm’s poging tot R&B, wat zodoende een beheerst en zwoel deuntje geeft. ‘Brackets’ was van oorsprong een duister, indie gitaarliedje, maar is omgetoverd tot iets wat prima in de lijn van de rest past. De titeltrack is het heftigste en meest chaotisch van de collectie, waarmee hij van de hak op de tak springt. ‘Little Hurricane’ kenmerkt zich door een pakkend basloopje, dat al gaande ondersteunt wordt door geluiden van, zoals de titel al doet vermoeden, verschillende winden.

Dat mag voorop gesteld worden, er waait op deze manier een behoorlijk frisse wind door het oeuvre van Malcolm Middleton. Het maakt zijn werk luchtiger, maar het Schotse accent van een gebroken man was ergens ook zijn kracht. De miserie, de verlorenheid was machtig om je zo nu en dan even in te laten verzuipen. Wat overigens niet weg neemt dat zijn meer ingetogen en luchtige stemgeluid ook zo zijn charme heeft. Laat het even op je inwerken, en wie weet wordt Summer Of ’13 wel jouw soundtrack voor de zomer van 2016.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Malcolm Middleton Label:Essential Music
Cover Kristin Kontrol - X-Communicate

Kristin Kontrol - X-Communicate Kristin Kontrol is het nieuwe alter ego van zangeres Kristin Welchez aka...

Cover Gold Panda - Good Luck And Do Your Best

Gold Panda - Good Luck And Do Your Best Gold Panda is zo’n artiest die aan muzikale schizofrenie lijkt te lijden....

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT