RECENSIE: Baroesjko - AOM

Baroesjko
recensie cijfer 2016-07-06 In 2013 schreef ondergetekende een recensie over Circus Baroesjko van het Sittardse collectief Quramitry. Het op dat moment tot een achtkoppig mini-orkest uitgegroeide collectief, onder leiding van gitarist, arrangeur en zanger Mark “Quram” Courage, nam de luisteraar op het album met fantasieën en waargebeurde verhalen mee naar een sprookjesachtige wereld. Dit alles op een ondergrond van folk en stijlen uit de wereldmuziek zoals tango, klezmer en balkan. Het album dat klonk als een soundtrack voor een circusvoorstelling.

Wat aan Circus Baroesjko vooral opviel was dat het album als een grote pot vol creativiteit alle kanten op schoot. Halverwege 2015 kreeg initiatiefnemer Courage het idee dat hij meer in huis had dan de liedjes die tot op dat moment door hem en Quramitry werden uitgevoerd. Tijdens het schrijfproces was er een grote berg aan filmscripts, doodles, schetsen van gedichten, verhalen en tekeningen ontstaan die niet de ruimte kregen binnen Quramitry. Het idee dat je in de creatieve sector elkaar constant beïnvloedt zorgde ervoor dat er na tien jaar een nieuwe stap moest worden gezet. De naam Quramitry werd omgedoopt in Baroesjko en met het uitbrengen van de eerste EP, genaamd AOM (Sittards voor adem), kreeg de toekomst vorm.

Om kort te gaan is de nieuwe EP, bestaande uit drie nieuwe liedjes en een cover, er vooral een om de naamsverandering onder de aandacht te brengen. Want hoewel de manier waarop de EP tot stand kwam wellicht afwijkt van hoe het er onder Quramitry aan toe ging, muzikaal gezien lijkt er niet zoveel verschil. De invloeden uit de wereldmuziek zijn wat minder en de liedjes lijken allemaal iets toegankelijker, maar het is nog steeds een EP met vier totaal verschillende tracks.

Dat de nadruk meer op folk ligt, is goed te horen bij het vrolijke ‘Starling`s Flight’, waar de accordeon en zeker de fluit in combinatie met de drums een Keltisch tintje meegeven. Ook de cover van Pearl jam`s ‘Wishlist’ is hier een goed voorbeeld van. Dat zit hem vooral in de tokkelende gitaar die het nummer net iets extra`s geeft ten opzichte van het origineel. Een prima cover, al had de zang van Courage net als bij het origineel wel iets minder voorin de productie mogen liggen.

Waar bij de twee genoemde titels voor het Engels is gekozen, zijn de andere twee tracks in het Limburgs. ‘Bieje In De Kop Meneer’ is een leuke jazzy track. Al zal de gemiddelde Nederlander er geen moer van verstaan, vanuit de toon van de tekst en het onrustige karakter van de muziek valt te begrijpen dat het niet rustig is in het hoofd van de hoofdpersoon. Ook ‘Wesj Aan De Parapluu (Lente)’ zal moeilijk te volgen zijn, maar het lijkt een kruising van ‘Brabant’ en ‘`T Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer’. Dat moet dan haast wel een ode aan de lente zijn.

Je kunt je afvragen of de naamsverandering echt nodig was. Hoe dan ook brengt Baroesjko met AOM een leuke EP uit die zeker in het Limburgse goed moet vallen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Baroesjko Label:Eigen Beheer
Cover Lady Linn - Keep It A Secret