RECENSIE: Kacy and Clayton - Strange Country

K en C
recensie cijfer 2016-07-07 Het duo Kacy & Clayton maakt muziek dat diep geworteld is in de Amerikaanse geschiedenis. De duetten hebben een country gevoel dat neigt naar het geluid van Johnny Cash en Waylon Jennings, maar ook de muziek uit de Appalachia regio ademt. Het duo kwam in aanraking met folkband The Deep Dark Woods dat al een jaar of tien countryrock speelt. Frontman Ryan Boldt neemt de productie van debuutalbum Strange Country op zich.

De plaat is een ode geworden aan de muziek die Kacy & Clayton geïnspireerd heeft. Nergens weet het de voorbeelden echter te benaderen. Sterker nog. Het geheel is een plaat die tergend langzaam voortstleept. Gezapig is bijvoorbeeld ‘Springtime Of The Year’. Kacy zingt zeer hoog, de muzikale begeleiding geeft een westernstijl mee. De begeleiding brengt het nummer echter geen extra power. ‘The Plains Of Mexico’ is een traditioneel duet. Verwacht ook hier geen spetterend samenspel. Wederom zoekt Kacy het weer in de hogere regionen qua stemgebruik. Het nummer glijdt razendsnel langs je heen.

Slechts enkele momenten weet het spannend te worden. ‘The Rio Grande’ is een nummer waarbij het duo wel indruk maakt. Kacy doet hier sterk aan Diana Jones denken. Een zangeres dat het met haar hoge stem en verhalende liedjes wel lang boeiend kan houden. Clayton zingt hier de tweede stem en daarmee vult hij Kacy goed aan. Tijdens ‘Over The River Charlie’ wordt het tempo voor het eerst iets opgeschroefd. Swingend wordt het niet, maar de versnelling is voldoende om een glimlach te bezorgen. Kacy & Clayton hebben de steun van Daniel Romano die ze tijdens de meest recente optredens in Nederland liet openen. Misschien ziet hij iets dat er nog uit moet komen, dit debuutalbum weet in ieder geval geen indruk te maken.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Kacy and Clayton Label:New West Records
Cover Jack and the Weatherman - Some Kind Of Purpose

Jack and the Weatherman - Some Kind Of PurposeEen gitaar, een ukelele, een harmonica, een voet tamboerijn, een zelfgemaakte...