RECENSIE: Julianna Barwick - Will

Barwick
recensie cijfer 2016-07-01 Zonder het succes van voorganger Nepenthe was Will een ander album geweest, met wellicht zelfs een andere naam. Dat stelt Julianna Barwick, de maakster van beide kunststukjes. Over het vele toeren na Nepenthe zei ze: “You’re constantly adjusting, assimilating, and finding yourself in life-changing situations.”. Barwick wilde de vele bewegingen in haar leven terug laten komen in haar nieuwe muziek. Dat heeft ze op een indrukwekkende wijze weten te bewerkstelligen.

Will is een transatlantisch project. Barwick nam zowel op meerdere plaatsen in thuisland de Verenigde Staten als in Portugal muziek op. Bij de totstandkoming van het album nam Barwick het heft volledig in eigen handen: voor de eerste keer koos ze ervoor om een album zelf te produceren. Dat haar kwaliteiten verder reiken dan het schrijven van muziek is al snel duidelijk. De meerlagige zang en muzikale omlijsting vallen naadloos in elkaar.

Nummers als ‘St. Apolonia’, ‘Nebula’ en ‘Big Hollow’ komen als lichte golven op je af, om je uiteindelijk geheel onder te dompelen. Fragiele elementen, zoals de pianolijn in het laatstgenoemde nummer, vormen samen een krachtig geheel. In ‘Nebula’ zijn de meerdere betekenissen van dit woord terug te horen. De uitgesponnen tonen op de achtergrond refereren aan gaswolken in de ruimte, terwijl een elektronicalijn door het nummer meandert zoals een vlinder door de lucht fladdert.

Met de zwaar opgezette synths in ‘Same’ overspeelt Barwick haar hand. Hoewel haar zang ook hier loepzuiver en bedwelmend is, weet dit het nummer niet te redden. De vocale bijdrage van Thomas Arsenault (Mas Ysa) is hier debet aan. Zijn zang is in ‘Same’ te direct om aansluiting te vinden bij de rest van de muziek op Will.

In ‘Someway’ werkt de combinatie van Barwicks en Arsenaults vocalen daarentegen wonderwel. Door haar zang te loopen weet de Amerikaanse het geluid van een koor na te bootsen. Andere zanglijnen kleuren ‘Someway’ verder in. Dit tot in de puntjes verzorgde nummer staat symbool voor de kwaliteit die Barwick maar blijft afleveren.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Julianna Barwick Label:Dead Oceans
Cover Chris Cohen - As If Apart

Chris Cohen - As If Apart Chris Cohen is een singer-songwriter uit de Verenigde Staten. Onder sommige...