RECENSIE: A Giant Dog - Pile

AGD
recensie cijfer 2016-07-05 A Giant Dog is een zooitje ongeregeld afkomstig uit Austin, USA. Het vijftal vuurt op haar derde plaat, Pile, veertien no-nonsense slacker-punkrocksongs op ons af. De blikvanger van de band is de krolse zangeres Sabrina Ellis die als een soort bezeten Deborah Harry de teksten in de microfoon kwettert. Net als Harry is zij ook geen geweldig zangeres, maar haar stem past prima bij de vrij stevige punkrock die heel soms wel wat weg heeft van de hardste kant van Blondie, maar soms ook aan Lush doet denken. Naast Ellis horen we ook regelmatig gitarist Andrew Cashen mee galmen.

De band windt er geen doekjes om en vuurt in minder dan veertig minuten veertien songs en een intro op ons af. De plaat begint met een aantal sterke punkrocksongs zoals ‘Creep’ dat zelfs wel wat de kant van The Pixies op gaat. Vooral het tingelende gitaarlijntje lijkt wel rechtstreeks van die band afkomstig. De vlotte songs ‘Hitchhike Love’ en ‘Sleep When Dead’ zijn vooral gebaseerd op een puntige baslijn en bluesy riffs. Hierna komt de rock’n roll om de hoek kijken in ‘Sex & Drugs’ en ‘& Rock ’n Roll’. Ook ‘King Queen’ zit in dezelfde hoek en voert net als in ‘Sex & Drugs’ een piano op. Hoogdravend zijn deze songs niet, maar ze zijn wel vermakelijk.

Hierna wordt het weer wat steviger met het Hole-achtige ‘I’d Come Crashing’, ‘Birthday Song’ en ‘Too Much Make up’. Dat Ellis soms behoorlijk onvast zingt horen we in de ballad ‘Get With You And Get High’ waarin Cashen ook zijn steentje aan valse zang bijdraagt.

Pile is een plaat die weinig om het lijf heeft. De band is door de wulpse stageact van Ellis leuk om naar te kijken, maar muzikaal rammelt het soms flink, al is dat natuurlijk ook het handelsmerk en de charme van dit soort punkrock. Als je er niet al te veel van verwacht is deze plaat een leuk hapje tussendoor.
Recensent:Jan Didden Artiest:A Giant Dog Label:Merge Records
Cover Julianna Barwick - Will

Julianna Barwick - WillZonder het succes van voorganger Nepenthe was Will een ander album...