RECENSIE: Dear Ellinor - More To Life

Ellinor
recensie cijfer 2016-06-03 Al enkele jaren geleden is de basis gelegd voor het album dat Dear Ellinor onlangs heeft uitgebracht. Het Overijsselse muzikantencollectief heeft er eens goed de tijd voor genomen om een verzameling van maar liefst negen eigen tracks op te nemen en uit te brengen. Het resultaat hiervan heet More To Life en uit alles proef je als luisteraar dat het de sfeer is waar het hier om draait.
‘De Dears’ zouden het liefste dag en nacht met de muziek bezig zijn en zoveel mogelijk mensen gelukkig maken met de enorme hoeveelheid creativiteit die ze met zich meedragen. Het valt ook niet mee om de vele stijlen te categoriseren maar het waaiert werkelijk alle kanten uit. Folk, alt-country, jazz, rock en blues, het zit er allemaal in.

Zo wordt er bijvoorbeeld heerlijk ontspannen gemusiceerd in het bijna acht minuten durende ‘Kingdom’ dat een fenomenale opbouw kent. Een relaxed basloopje begeleidt de stem van zangeres Gerdine en wordt vervolgens aangevuld met sferische piano- en trompetklanken waarmee langzaam maar zeker naar een climax wordt toegewerkt. Halverwege deze epische track wordt een hoofdrol opgeëist door de gitaristen die een spannend duel aangaan waarin ruimte is voor zowel akoestische als elektrische partijen maar waarin de bassist met datzelfde pakkende loopje weer het laatste woord heeft. Speciale vermelding verdient trompettist Wilfred Kroes die met zijn ‘coole’ bijdragen de muziek naar een grotere hoogte weet te brengen.

De eerdergenoemde zangeres blijkt over zowel een prettig stemgeluid als ook over een groot bereik te beschikken. Dat zij hierbij regelmatig vocaal wordt ondersteund door collega-zanger/gitarist Gerben komt de variatie alleen maar ten goede. Zeer geslaagd is ook de ‘feelgood-folk’ van ‘Smile’, dat ook nog eens begeleid wordt door een prachtige clip waarin “het geluk voor het grijpen ligt” en waar we op deze mooie zomerse dag alleen maar de blijde gezichten van spelende en vooral genietende kinderen zien. Soms zit geluk klaarblijkelijk in kleine maar vooral ook eenvoudige dingen. Laat Dear Ellinor nog maar even lekker de tijd nemen om negen van dit soort uitschieters te componeren. In de tussentijd vermaken wij ons prima met More To Life.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Dear Ellinor Label:Eigen Beheer
Money

MONEY - Suicide SongsTijdens deze grillige zomer zijn er al genoeg dagen letterlijk in het water...