RECENSIE: Lust For Youth - Compassion

Compassion
recensie cijfer 2016-06-16 Compassion is het vijfde album van Lust For Youth, het project van de Zweedse electromuzikant Hannes Norrvide. Hij ontwikkelde zijn sound de afgelopen jaren geleidelijk van rauw en gruizig, de geoefende luisteraar en electroliefhebber doet er goed aan debuutplaat Solar Flare uit 2011 er (nog) eens bij te pakken, tot gelikte synthpop/new wave met het nodige bombast. De grootste stap naar deze nieuwe sound werd gemaakt met de plaat International (2013). Norrvide werkte daarvoor samen met Loke Rahbek, met wie hij al samenwerkte ten tijde van zijn tweede plaat Growing Seeds (2012), en producer Malthe Fischer. Dit drietal is ook verantwoordelijk voor Compassion, de meest toegankelijke - en zelfs dansbare – plaat tot nu toe.

Na de trage opener ‘Stardom’, dat een intro van het album vormt, gaat het tempo wat omhoog in ‘Limerence’ en kunnen de voetjes van de vloer. Als je dan net opgewarmd bent, volgt ‘Easy Window’. Een trage, instrumentale en soundscape-achtige track waarin de laatste restjes van de experimentele kant van Norrvide zijn gevangen. De hoogtepunten van Compassion volgen elkaar dan op. Eerst is er het catchy maar melancholische ‘Sudden Ambitions’. Daarop volgt dan de dansbare track ‘Better Looking Brother’. Het is het meest uptempo nummer van de plaat en het neemt je qua sound en vibe – de beat, trommels, gitaarpartijen - mee naar een club in het Manchester van de late jaren ’80. Happy Mondays, maar dan wat serieuzer. In plaats van lekker door te knallen met het nummer ‘Tokyo’, met een nog nadrukkelijker aanwezige beat, trapt het Zweedse trio eerst weer op de rem in het nummer ‘Display’. De plaat wordt in stijl afgesloten met ‘In Return’, een elektronische versie van een Frans hijg-liedje.

Zoals gezegd is Compassion de meest toegankelijke plaat van Lust For Youth tot nu toe. Dat betekent dat de plaat lekker weg luistert, met als keerzijde dat het af en toe ook een beetje een saaie plaat is. Het trio grijpt terug op de jaren ’80 en doet dat in stijl en met eigen interpretaties. Alleen de edge ontbreekt.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Lust For Youth Label:Sacred Bones Records
Cover Eyemer - Temporarily Colourblind

Eyemer - Temporarily Colourblind Eyemèr is het pseudoniem van de Belgische Sarah Devreese, een...