RECENSIE: Caliban - Gravity

Caliban
recensie cijfer 2016-04-15 Het Duitse Caliban maakt alweer een flink aantal jaren, in dezelfde samenstelling, muziek en dat is te horen. Het metalcore gezelschap maakt met de regelmaat van de klok platen die constant van kwaliteit zijn, maar die amper nog verrassingen bevatten. Ook Gravity bevat een aantal metalcore nummers die netjes binnen de lijntjes van het genre kleuren, maar de plaat is het beluisteren absoluut waard. De band maakt geen fouten en klinkt nog steeds lekker rauw. De cleane zang is over het algemeen, een enkele uitzondering daargelaten, nooit te overheersend en gaat gelukkig nog niet echt gebukt onder de flauwe melodietjes die de muziek van zogenaamde metalcore acts als Bring Me The Horizon en Bullet For My Valentine gruwelijk verkloten. De grunt van Andreas Dörner en de riffs van Denis Schmidt en Marc Görtz zijn zwaar genoeg om ervoor te zorgen dat de term metal (nog steeds met een flinke deathmetaltic) de boventoon voert binnen de muziek van het vijftal.

Gravity is met zijn twaalf songs in 45 minuten net lang genoeg om te blijven boeien en vooral de songs die flink richting de melodieuze deathmetal gaan zijn het aller-lekkerst met als hoogtepunt ‘Left For Dead’ dat vooral opvalt door de subtiele gitaarloopjes en de verslavende monsterriff. Ook het in het Duits gezongen ‘Mein Schwarzes Herz’ is een van de betere songs op de plaat.

Het logge ‘The Ocean’s Heart’ heeft een bombastisch gelaagd meezingrefrein, maar het duistere gitaargeluid dat gelijktijdig meeloopt, zorgt er voor dat het niet te cheesy wordt. Helaas gaat het bij ‘Broken’ toch nog even gruwelijk mis en wordt er te nadrukkelijk leentjebuur gespeeld bij de eerdergenoemde beroemde Engelse sell-outs. Snel doorspoelen dit wangedrocht.

Duitse degelijkheid, dat is ook nu weer de juiste beschrijving voor wat we op Gravity horen. De band bezondigt zich slechts een enkele keer aan bloedcommerciële, ‘o-wat-zijn-we-heden-blij’ melodietjes, al moet de band wel oppassen dat het daarin op volgend werk niet gaat doorslaan. Snoeiharde metalcore spelen is nu eenmaal hetgeen de band het best in is. Caliban levert ook op haar tiende studioalbum nog steeds voldoende kwaliteit waardoor ook deze plaat de fans niet zal teleurstellen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Caliban Label:Century Media
Cover Moonsorrow - Jumalten Aika

Moonsorrow - Jumalten AikaEr zijn bands die er een kunst van hebben gemaakt om lange nummers te...