RECENSIE: Danny Bryant - Blood Money

Bryant
recensie cijfer 2016-01-30 De vijver der bluesmuzikanten lijkt onuitputtelijk. Al enige tijd drijft daar de naam van Danny Bryant tussen, een 35-jarige gitarist die zijn oorsprong vindt in het Engelse stadje Royston, zo’n uurtje rijden van London. Hoewel de naam Danny Bryant bij de meesten niet meteen een belletje doet rinkelen, timmert hij al bijna twintig jaar aan de internationale Blues-highway. Maar zijn muzikale werk zette pas echt zoden aan de dijk sinds de samenwerking met producer Richard Hammerton. Na Hurricane (2013) en Temperature Rising (2014) is Blood Money het derde wapenfeit dat deze combinatie tot stand brengt. “I wanted to make this album ever since I began my musical journey 20 years ago”, aldus Bryant, die voor Blood Money de hulp inschakelde van blueslegende Walter Trout en oud-Whitesnake gitarist Bernie Marsden. Een hoogtepunt in zijn carrière, zo noemt hij de samenwerking. En dat mag ook zeker gesteld worden van het uiteindelijke resultaat. Danny Bryant lijkt zijn naam met Blood Money definitief te hebben gevestigd.

Walter Trout horen we direct bij de opener van het album, de titeltrack. ‘Blood Money’ is een bijzonder krachtig, meeslepend duet met gitaarsolo’s zoals men van deze muzikanten mag verwachten. Het is slechts het begin van een bluesy zegetocht. ‘Master Plan’ is een heerlijke meestamper met een bijna angstaanjagende rauwheid, gevolgd door de zeer geslaagde bluesballad ‘Slow Suicide’ en het doeltreffend met blazers ondersteunde ‘Unchained’, waarmee Bryant een knipoog geeft aan het wat meer funky bluesgeluid van Stax Records’ artiesten als Albert King. Het is overigens niet het enige moment waarop Danny Bryant ruimte heeft gereserveerd voor zijn muzikale helden. Zo is het instrumentale ‘On the Rocks’ een eerbetoon aan de grote Allen Collins, terwijl hij met ‘Holding All The Cards’ Jimmy Reed in het zonnetje zet. Het zijn stuk voor stuk nummers waarmee Danny Bryant vol in de roos schiet. En dan moet het echte hoogtepunt nog komen.

Verborgen als één-na-laatste track, serveert Bryant ons met ‘Just Won’t Burn’ een zeven minuten lang meesterwerk dat de echte bluesliefhebber onmogelijk onberoerd zal laten. Bernie Marsden, die speciaal voor dit nummer werd uitgenodigd, nam zelfs zijn zeldzame gitaar The Beast (een 1959 Les Paul) mee voor de track. ‘Just Won’t Burn’ is zonder twijfel de ultieme kers op de taart. Blood Money is een album met louter hoogtepunten, een must-have voor de echte liefhebber.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:Danny Bryant Label:PIMP It
Cover Casablanca - Miskantonic Graffiti

Casablanca - Miskantonic Graffiti Casablanca is een voor het grootste deel Zweedse band waarin de Amerikaanse...