RECENSIE: Roxxcalibur - Gems Of The NWBOHM

Roxxcalibur
recensie cijfer 2016-01-29 Heel plat gezegd is Roxxcalibur een coverband. Een coverband die een wereldwijde platendeal en twee releases op zak heeft. Een coverband die het met zijn setlist voor elkaar heeft gekregen dat oude bandformaties, van wie ze de muziek gebruiken, weer bij elkaar zijn gekomen. Enkele namen zijn Quartz, Jameson Raid en Sparta. Grote kans dat deze namen je niet veel zeggen als je geen groot liefhebber bent van NWOBHM, een afkorting die staat voor New Wave Of British Heavy Metal. Een coverband die door journalisten liefkozend ‘gold diggers’ genoemd wordt, omdat ze enkel nummers spelen die binnen dit genre in de vergetelheid geraakt zijn. Juweeltjes die voorheen nooit de kans hebben gehad om te stralen om verschillende redenen. Slechte distributie of omdat de band destijds slechts lokaal bekend was, waardoor er nog geen geld was voor een goede opname. Dit zorgde ervoor dat de fans de werkelijke kwaliteit van een stuk muziek nog niet optimaal konden waarderen. Gems Of The NWOBHM is hun meest recente release waarop ze het als hun als plicht zien om deze ‘klassiekers-in-de-dop’ in optima forma te laten gloriëren.

Het mag ondertussen duidelijk zijn dat Roxxcalibur niet zo maar een coverband is. Een coverband binnen dit genre zou het oeuvre slechts beperken tot NWOBHM-grootheden als Iron Maiden en Diamond Head. Deze bands komen wel aan bod in een live set, maar op cd weet dit kwintet van onder iedere steen wel een vergeten knaller te toveren. De term coverband voldoet niet meer, want Roxxcalibur is een waar eerbetoon aan het genre en men gaat zelfs zo ver om ze ”Guardians Of The NWOBHM” te noemen. Hun doel is om deze verloren hits aan een groter publiek bekend te maken en te voorzien van een geluid dat helemaal van deze tijd is. Aan het arrangement wordt niets aangepast, met uitzondering van een kleine improvisatie her en der.

Legend, Satan’s Empire, Taurus, Virtue, Trespass, Spilt Beaver, White Spirit, Aragorn, Budgie en Fist. Zijn dit namen waarvan je zelf enkele platen in je verzameling hebt en waarvan je bloed sneller gaat stromen, dan is Gems Of The NWOBHM een absolute aanrader, net als de voorgangers Lords Of The NWOBHM en NWOBHM For Muthas. Mocht het echter zo zijn dat je deze namen allen voor de eerste keer hoort, maar ben je wel fan van Iron Maiden of Diamond Head, dan kan het geen kwaad om deze plaat eens aan te horen en je te verdiepen. Bepaalde riffs roepen een zekere herkenning op, waarbij de vraag op komt wie door wie geïnspireerd is. Zo doet bijvoorbeeld de melodie van ‘Soldiers Of War’ verdacht veel denken aan ‘Wasted Years’ van Iron Maiden. Staat de term NWOBHM om bewuste redenen niet in je woordenboek, ga hier dan met een grote boog om heen, want Roxxcalibur ademt, zweet, speelt dit genre vanuit de diepste poriën en fungeert als een ware tijdmachine naar de hoogtijdagen.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Roxxcalibur Label:Limb Music
Cover NZCA Lines - Persephone Dreams

NZCA Lines - Persephone Dreams Infinite Summer , het tweede album van Michael Lovett's project NZCA Lines...