RECENSIE: 4 Gents Of Jazz - Change Of Seasons

4 gents of jazz
recensie cijfer 2016-02-05 4 Gents Of Jazz zijn vier heren die nog maar net twintig zijn. De naam verklapt het al, ze spelen jazz en zijn voornamelijk gepassioneerd om de muziek. Het schijnt dat ze verder helemaal niets met elkaar gemeen hebben. De sfeer in de repetitieruimte is om te snijden, totdat ze beginnen te spelen. Ja, dat klinkt goed. Op veel aandringen van hun familieleden, kennissen en fans besloten ze wat van hun werk te laten opnemen. De debuut-EP Change Of Seasons bestaat uit een handvol covers en eigen geschreven nummers. Best knap voor een stel jonge gasten.

De schijf die in eigen beheer is opgenomen begint met de titeltrack ‘Change Of Seasons’. Wat opvalt is dat de heren geen gitarist in de groep hebben. De band bestaat uit een tenorsaxofonist, een toetsenist, een basgitarist en een drummer. Ze kunnen de gitarist missen als kiespijn, want de bassist speelt gedreven en vult samen met de toetsenist en de saxofonist zowel de ritmische als melodieuze gaten op. Ze wisselen elkaar af en maken voornamelijk muzikaal indruk. De nummers op de plaat zijn vrij rustig, maar tonen veel muzikaliteit. Een uitzondering is de afsluiter ‘The Rush’, hier drijven ze het tempo aardig op. Toch klinken ze, in vergelijking met hun idolen Marcus Miller en Herbie Hancock best wat saai.

Het eerste werk van 4 Gents Of Jazz toont veel potentie. Vooral ‘A Day Off’ maakt een fijne indruk. Ze laten zien dat ze hun instrumenten enorm goed beheersen, zelfs als we de leeftijd buiten beschouwing laten. Echter om echt op te vallen tussen talloze getalenteerde muzikanten en de jazz scene zal het ze enorm helpen als ze de muziek net wat excentrieker maken. De composities op Change Of Seasons zijn vrij recht door zee. Met wat oefening en aandacht voor verrassing zijn ze op weg om de Nederlandse podia plat te spelen. Tot die tijd is deze EP waardig opwarmmateriaal.
Recensent:Frank de Jong Artiest:4 Gents Of Jazz Label:Eigen Beheer
Cover Paul Verschuur - Een Nieuw Begin

Paul Verschuur - Een Nieuw BeginDe uit het Brabantse Oss afkomstige Paul Verschuur maakt van zijn hart geen...