RECENSIE: Ignite - A War Against You

Ignite
recensie cijfer 2016-02-03 Ignite behoeft geen introductie, maar gelet op de releasedatum van de vorige plaat – ergens in 2006 – kan het voor het jongere publiek vast geen kwaad de biografie van de band even onder het stof vandaan te halen. Goed, heel kort dan. Ignite werd opgericht in 1993, is afkomstig uit Orange County en speelt melodieuze hardcore punk van het hoogste niveau. De sound van de band wordt gekenmerkt door de krachtige, cleane en melodieuze zangpartijen Zoli Teglas, die in zijn teksten geen mogelijkheid onbenut laat om maatschappelijke issues aan te snijden. De beste platen zijn Call On My Brothers (1995), A Place Called Home (2000) en Our Darkest Days (2006). Na de release van die laatste plaat trad de band nog wel veel op, maar nieuw werk bleef uit. Dat had er onder andere mee te maken dat de bandleden elk ook in andere bands actief waren. Drummer Anderson in Strife, gitarist Balchack in Into Another, bassist Rasmussen in Nations Afire en – het meest opvallend – Teglas in Pennywise.

In de afgelopen tien jaar zijn de verwachtingen voor nieuw materiaal alsmaar opgebouwd en de grote vraag is of Ignite die verwachtingen met A War Against You inlost. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: dat doet de band niet. Maar lees gerust door, want deze opinie zou best het gevolg kunnen zijn van het feit dat ondergetekende – dit zal heel zuur klinken - wel tien jaar verder is in zijn leven.

Ignite lijkt dat namelijk niet te zijn. Op A War Against You doet het SoCal vijftal alles wat hat al gedaan heeft nog eens dunnetjes over. Hoewel de songs staan als een huis, de band overtuigt met tomeloze energie en Teglas nog steeds een geweldige stem en boodschap heeft, mist de plaat dat extraatje dat de band na al die jaren ervaring had moeten en kunnen toevoegen om weer een relevante plaat uit te brengen. De plaat heeft een hoog popgehalte en de songteksten, die zo nu en dan wel erg makkelijk en cheesy zijn, zijn eigenlijk de meest storende factor.

Daar staat tegenover dat A War Against You een aantal catchy tracks bevat, die je hoe dan ook met meer energie achterlaten. Zo maken onder andere ‘Nothing Can Stop Me’, over een vriend die tegen kanker strijd, ‘You Saved Me’, dat een fijne jaren ’90 melodieuze punkvibe heeft, en ‘Where I’m From’, over immigranten en stiekem ook best een cheesy track, de plaat toch nog een aardige aanvulling op het oeuvre van de band.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Ignite Label:Century Media
Cover Borknagar - Winter Thrice

Borknagar - Winter ThriceWat twintig jaar geleden muzikaal gezien begon als black metal, is...