RECENSIE: Wooden Soldiers - Second

Second
recensie cijfer 2016-01-27 Wat begon als een singer-songwritersduo, groeide uit tot de zeskoppige band Wooden Soldiers. De Utrechtse Nu-Folk band bracht in 2013 hun eerste EP met de bijpassende titel Firstuit. Hierna volgden vele optredens, waardoor de bekendheid van de band een spurt kreeg. Zo werden ze onder andere geselecteerd voor de Popronde in 2014. Met hun unieke sound van meerstemmigheid en zorgvuldige gekozen instrumenten, is de weg naar waardering niet zo groot meer. Op de nieuwe EP Second staan nummers met elk hun eigen kracht. En daarbij sluit het bijzondere artwork van Agnes Loonstra, één van de zangeressen, nauw aan op de muziek.

Snel raak je gewend aan de sound van de band. Al bij het eerste nummer ‘Belly Of The Beast’ voelt het vertrouwd. Het is alsof ze in de woonkamer staan te spelen en nooit zijn weggeweest. Het gitaarspel staat centraal in deze track, dat wordt afgewisseld tussen getokkel en harde slagen. Er zitten een paar kleine pauzes in het nummer, waarna door middel van drumslagen meer kracht wordt gegeven aan de meerstemmige zang. De stemmen van Frank Wolff, Agnes Loonstra en Nora Iburg sluiten erg mooi op elkaar aan. Het gebruik van viool en bas op de juiste momenten zorgt voor extra diepte in dit nummer. Hier is over nagedacht en dat zal de luisteraar ook opvallen.

Het kalme ‘A Cloudy Mind’ laat de meerstemmigheid wat meer op de achtergrond treden. Toch zorgt het subtiele gebruik ervan voor een sfeer waarbij je kunt wegdromen. De afwisseling tussen de verschillende stemmen zorgt voor een goede ontmoeting met de band. Halverwege de track ebt echter de spanning weg en een verrassende wending blijft uit.

‘Go’ begint erg mysterieus. Deze sfeer wordt neergezet door veel gebruik van bekkens en hoge viooltonen. Het grootste talent van deze band wordt hierin wederom bewezen; een prachtige meerstemmigheid. Het refrein zit vol passie en energie. De bombast spat er van af en een vleugje rock is ook te proeven. Na de nauw aansluitende vioolsolo wordt het refrein erg vaak herhaald waardoor de luisteraar de aandacht snel verliest.

Waar op de rest van de EP een echte folksound naar voren komt, komt in ‘Left To Gain’ toch een voorzichtige rockband naar boven. De band laat zien veelzijdiger te zijn dan op het eerste gezicht leek. Dit zet zich door in de laatste track waar nog een keer alles uit de kast wordt gehaald. Het gebruik van de harmonium hoor je duidelijk terug in ‘In Dreams’. Dit is wat ze het meeste ligt; het maken van echte folkmuziek.

Of je nu van folk houdt of niet, sympathie voor Wooden Soldiers na het luisteren van deze EP krijg je zeker. Hoewel er nog wat puntjes van verbetering zijn, is de band goed op weg. Eigenheid is erg belangrijk en dat is iets wat Wooden Soldiers zeker bezit. Op Second is dit bewezen en hopelijk kan een Third daar wellicht nog een schepje bovenop doen.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Wooden Soldiers Label:Eigen Beheer
DCS

Dead Cat Stimpy - Uneasy GroundsTim Herrebrugh zadelt recensenten op met een onmogelijke taak. Het is...