RECENSIE: Placebo (UK) - MTV Unplugged

Placebo
recensie cijfer 2015-12-08 MTV Unplugged stond in de jaren ’90 garant voor kwaliteitsalbums. Eric Clapton wist er zijn carrière mee uit het slop te trekken en ook optredens van bands als Nirvana en Alice in Chains staan in het collectieve geheugen gegrift. In het nieuwe millennium raakte de serie wat buiten beeld, maar verdween nooit helemaal. Datzelfde geldt ook voor Placebo: met hun eerste albums werden ze een van de vaandeldragers van de alternatieve rock, maar relevant en fris klinkt het inmiddels al een paar jaar niet meer. Hoogste tijd om te zien of ze Clapton achterna kunnen dus.

De band durft in de akoestische setting gewaagde keuzes te maken en oude nummers in nieuwe jasjes te steken. Zo is de piano prominent aanwezig en is er daarnaast een klein leger aan strijkers aangerukt om het geheel van meer gelaagdheid en emotie te voorzien. Bovendien wordt de akoestische gitaar veelvuldig ingezet om de stuwende riffs meer prominentie te geven. Dat blijken gouden zetten: een bijna twintig jaar oud nummers als ‘36 Degrees’ klinkt opeens verrassend fris en modern en doet de albumversie vergeten. Absoluut hoogtepunt ‘Meds’ wordt zelfs een donker, beangstigend nummer dat met zijn spaarzame instrumentalisatie perfect aansluit bij de tekst en een fantastische viooloutro krijgt.

Helaas blijkt halverwege het album dat het niet allemaal koek en ei is. Zo zijn de gastartiesten qua tempo en klank wat ongelukkig gekozen en krijgen ze ook niet echt de ruimte om zich te laten gelden. Erger is het feit dat Molko vocaal niet sterk genoeg blijkt om een nummer te dragen wanneer hij alleen door een gitaar of een piano begeleidt wordt. Door de prominente aandacht voor zijn zeurderige stem gaat deze op den duur tegenstaan. Met name de nummers van het laatste studioalbum lijden hieronder. Bovendien valt als de zang op de voorgrond treedt opeens op hoe zwak de nieuwe nummers tekstueel in elkaar zitten. De cynische en dubbelzinnige teksten van Molko hebben plaatsgemaakt voor matige liefdesliedjes (‘Loud Like Love’) en halfzachte aanklachten tegen de moderne maatschappij (‘Too Many Friends’).

Gelukkig zijn deze nummers ver in de minderheid en krijgen we over de algemene linie frisse en vaak ook betere versies van Placebo klassiekers te horen. Daardoor is het album een absolute toevoeging aan de Placebo discografie. MTV Unplugged is weliswaar geen Clapton, maar wel het beste Placebo album sinds Meds.
Recensent:Bart Hovens Artiest:Placebo (UK) Label:Vertigo
Cover Baroness - Purple

Baroness - PurpleHet is alweer drie jaar geleden dat het dubbelalbum Yellow & Green van...