RECENSIE: Dead Lord - Heads Held High

Dead lord
recensie cijfer 2016-01-05 "Dead Lord play rock music", aldus Dead Lord zelf. De vier mannen uit Stockholm hebben eerder dit jaar hun tweede, met jaren '70 rock doordrenkte, album gereleased. Volgens de frontman Hakim Krim is de sound van de band sterk beïnvloed door zijn voorliefde voor Thin Lizzy en hier is zeker wat voor te zeggen. De plaat is geheel ín de stijl van de jaren '70 opgenomen: de hele band speelt alles tegelijk en het geheel is vastgelegd door een oude taperecorder die Krim in de hoek van de studio zag staan.

De plaat begint met ‘Farewell’, een sterke opener. Het wijkt niet sterk af van wat we op de rest van de plaat horen en zet dus de juiste toon voor de volgende nummers. Kenmerkend aan de sound van deze CD zijn de twee gitaren die heerlijk samenvallen op de voorgrond en het unieke stemgeluid van Krim is daarbij een geweldige aanvulling.

Het beste nummer van de tien vinden we op nummer drie: ‘Mindless’, dit is het nummer dat het grootste publiek aanspreekt, zonder dat het de sound van de band aantast. De band zelf kampt met het feit dat de vorige plaat vooral werd gezien als een kopie van de sound van Thin Lizzy, en de luisteraars van het eerste album vroegen zich dan ook af wat de sound van Dead Lord zelf zou zijn. In dit nummer komt deze sound luid en duidelijk naar voren en is er een heerlijke mix van teruggrijpen en nieuwe muziek schrijven.

Al met al is dit album een sprong voorwaarts ten opzichte van de eerste plaat. De band heeft meer hun eigen sound gevonden zonder de heerlijke jaren '70 sound die we inmiddels van de band verwachten teniet te doen. De mannen van Dead Lord hebben een heerlijk staaltje Rock ’n Roll geleverd en we zitten vol smart te wachten op wat we nog meer van ze gaan horen.
Recensent:Tim Jongenelen Artiest:Dead Lord Label:Century Media
Cover New Years Day - Malevolence

New Years Day - MalevolenceTerwijl het nieuwe jaar op de loer ligt, kan een recensie voor een band met...