RECENSIE: Mojo Man - Balls & Horns

Mojo Man
recensie cijfer 2016-01-11 Terwijl de meeste muziekliefhebbers al druk bezig waren met het terugblikken op 2015 en de jaarlijstjes voor veel slapeloze nachten zorgden, komt Mojo Man op de valreep nog even doodleuk voor verwarring zorgen door het gelijknamige debuutalbum uit te brengen. Mojo Man is namelijk een alleraardigste verzameling van bijzonder creatieve muzikanten uit eigen land die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: namelijk op grootse en zo’n oprecht mogelijke wijze met de meest opzwepende en groovende mix van rhythm & blues en rock ‘n roll ieder podium in lichterlaaie zetten.

Wie het aandurft om de negen zelfgeschreven tracks op Mojo Man enkele luisterbeurten te gunnen kan zich daar wellicht iets bij voorstellen maar wie al in de gelegenheid is geweest om een optreden van dit negenkoppige rockmonster bij te wonen weet pas echt wat hier wordt bedoeld. De energie die in de studio is gevangen krijgt op het podium nog eens een extra boost. Het zegt veel over de gedrevenheid van het gezelschap. Niet voor niets is het motto van deze band Balls & Horns, iets wat vrij vertaald neerkomt op zoiets als muziek met kloten. Na het Indiaanse trommelintro wordt al meteen een visitekaartje afgegeven met de uptempo rock van ‘Scarecrow’ waarmee het album opent. De standaard rockbezetting van drums, bas, gitaren en vocalen wordt stevig aangedikt met een ronkende hoornsectie van saxofoons en trompet. Opvallend is dat de mensen achter de knoppen er in zijn geslaagd om ieder instrument afzonderlijk heel goed in de eindmix vastgelegd te krijgen waarmee wordt voorkomen dat het geheel ontaardt in een geluidsbrij en een gebrek aan lucht zowel de blazers als de luisteraar naar adem doen blijven happen.

Extra vermelding verdient ook zanger Marcel Duprix die met zijn ietwat hese en soms lekker vettige vocalen de juiste persoon blijkt te zijn voor een vlotte bluesrocker ‘The Ship Is Sinking’ waarin behoorlijk wordt uitgehaald, maar ook ijzersterk overeind blijft in het meer ingetogen werk zoals ‘On The Floor’ of de prachtige semi-akoestische afsluiter ‘Searching Man’. Het zijn slechts enkele voorbeelden en zo zijn er nog veel meer momenten op het album te vinden waarin de zanger aantoont over een enorm bereik te beschikken.
Er is al enige ervaring opgedaan op diverse podia en leuke festivals maar 2016 zal ongetwijfeld het jaar worden waarin de live-reputatie van deze gasten vruchten gaat afwerpen. Tot die tijd is het prima uit te houden met dit uitstekende studiodebuut.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Mojo Man Label:Continental Record Services
Cover Maria Mendes - Innocentia

Maria Mendes - InnocentiaDe van oorsprong Portugese jazz-zangeres Maria Mendes brengt ons haar...