RECENSIE: VanVelzen - Call It Luck

VanVelzen
recensie cijfer 2015-12-24 Het begon voor Roel van Velzen allemaal in 1999 bij Crazy Pianos in Scheveningen. Nadat dit concept ging touren vond hij het na een tijdje welletjes; het werd tijd om op eigen benen te staan. De band VanVelzen is geboren. Na het uitbrengen van de eerste single ‘Baby Get Higher’ in 2006 bij De Wereld Draait Door gaat het hard. In 2010 werd hij coach van The Voice Of Holland en bedacht tevens het concept van de blinde audities met de draaiende stoelen. Na jarenlang keihard werken kwam ineens keihard de behoefte aan rust en voor stichting MasterPeace maken de vaste bandleden van VanVelzen eind 2013 een zeer inspirerende reis naar Congo. Hierdoor ontstaan volop ideëen voor een nieuwe plaat: Call It Luck.

Het vierde album van de heren is geproduceerd door Niels Zuiderhoek en de eerste release die VanVelzen uitbrengt bij Sony Music Entertainment. Op de voorkant van de cd komt heel subtiel het geel en rood terug van de Congolese vlag. Call It Luck is een echte popplaat geworden met behoorlijk wat Afrikaanse invloeden; zowel qua ritmes maar vooral de samenzang. De backing vocals worden namelijk verzorgd door drie Keniaanse zangeressen: The Hibby GB’s; en ze zijn te horen op maar liefst zes tracks.

Bij het beluisteren van het album valt op dat de twaalf tracks grofweg in drie categoriëen in te delen zijn: nummers die redelijk vernieuwend zijn door het gebruik van Afrikaanse elementen; typische VanVelzen songs met mooie melodiëen en fijne zanglijnen en nummers waar de invloed van producer Zuiderhoek hoorbaar is. Aangezien hij achter de knoppen zit bij het populaire Kensington is deze Kensington-sound ook terug te horen op de nieuwe cd van VanVelzen. De nummers ‘Carry On’ en ‘Open Up Your Heart’ krijgen hierdoor een extra lading. Van The Man maakt de juiste keuze om met Zuiderhoek in zee te gaan.

Alain Clark zingt mee op het lekkere ‘Fighting For You’. Dat de combinatie van Afrikaanse invloeden met popmuziek verrassend goed uitpakt hoor je bij de prima single ‘Phoenix’. ‘Song For Furaha’ is een aangrijpend nummer over een 15-jarig meisje wat Van Velzen heeft ontmoet op een school voor oorlogsslachtoffers. Ook de tekst grijpt je naar de keel: ”Just a child before but no more”. Het ingetogen ‘Homesick’ en het meer groovy en verrassende ‘Lifeline’ zijn meer dan de moeite waard. Het pareltje van dit album is de ingetogen afsluiter ‘Meet You There’. Het thema “plotseling overlijden” is al enorm beladen, zeker aangevuld met een kerkorgel en teksten als: ”I know you’d be okay; this is it for now; we say so long”.

VanVelzen heeft met Call It Luck een prima nieuw album afgeleverd. De Afrikaanse invloeden geven de plaat net even wat extra’s,maar helaas pakt dat niet overal even goed uit. VanVelzen gaat samen met The Hibby GB’s begin 2016 op tournee langs de Nederlandse theaters.
Recensent:Ivo van Gool Artiest:VanVelzen Label:Sony Music Entertainment
Cover Adele - 25

Adele - 25De wereld zat er duidelijk op te wachten. Na vier jaar heeft de Britse Adele...