RECENSIE: Small Feet - From Far Enough Away Everything Sounds Like The Ocean

Small Feet
recensie cijfer 2016-01-21 De Zweedse folkrockformatie Small Feet debuteert met het sterke From Far Enough Away Everything Sounds Like The Ocean, opgenomen in een 18e eeuwse hut op een eiland. Het stemgeluid van zanger Simon Stalhambre heeft in de verte iets weg van Neil Young, hoewel de muziek een breder pallet aan stijlen kent. De spaarzame maar hypnotiserende begeleiding houdt de luisteraar vast van de eerste tot de laatste seconde. Niet alleen gitaren, maar ook bijvoorbeeld het mellotrongeluid op het mooie 'Palm Trees' geven aan dat de muzikale roots van de band liggen in het verleden.

Afgezien van 'Backwards Falconer' staan er weinig uptempo nummers op het album. Niet dat dit een bezwaar is, want daarmee is From Far Enough... een perfecte soundtrack voor donkere maanden. Bovendien kent elk nummer een eigen stijl, zij het dat in elk nummer een flinke dosis melancholie door klinkt met teksten als “Beat me senseless, because I want to be touched” (op het indrukwekkende 'Trenches').

Het stemgeluid van Stalhambre zal wellicht niet aan iedereen besteed zijn, maar wie de moeite neemt om zich te wentelen in de melancholieke – soms driestemmige –zang en de betoverende instrumentatie zal niet teleurgesteld worden. Of het nu het door de drums gedragen ‘And Repeat’, dan wel de prachtige opener ‘Gold’ betreft, elk nummer blijft na een aantal draaibeurten intrigeren en boeien, met de afsluiter ‘Dagmar’ als één van de hoogtepunten.
Recensent:Ron Bulters Artiest:Small Feet Label:Eigen Beheer
Oh thunder

Oh Thunder - Oh ThunderAls er één klacht te verzinnen is over het debuutalbum van Oh Thunder , dan...