RECENSIE: Huracan - Huracan EP

Huracan
recensie cijfer 2015-11-20 Een orkaan, maar dan op zijn Spaans, dat is wat de naam van de uit België afkomstige stoner/sludge band Huracán voorstelt. En in dat zware genre is de belofte van een zware storm geen verkeerde, maar eentje om naar uit te kijken. Een tijdje terug presenteerde de groep de gelijknamige debuut EP Huracán met daarop inderdaad een zevental stormachtige rock nummers.

Dat wordt direct vanaf het begin duidelijk wanneer ‘Slander’ het spits afbijt. Het instrumentale nummer is vrij kort, maar met de moddervette loodzware riffs voelt het alsof het nummer langer duurt. Het is een langzaam en slepend nummer met zware accenten en is slechts stilte voor de storm die gaat losbarsten. In het volgende nummer ‘Orkanon’ horen we een stoner riff, zoals die vaker te horen zijn en op bepaalde momenten samen met de zang doet denken aan Kyuss. Het is overduidelijk dat de band daar de mosterd vandaan heeft gehaald, maar de groep beweegt zich op een wat zwaarder vlak. Dit hoor je bijvoorbeeld terug in de momenten waarop zanger Christophe Wille het nu en dan eens flink uitschreeuwt, wat hij dan ook regelmatig doet.

‘Close Your Eyes’ is een lekker, wat loom nummer, wat daardoor stroperig aanvoelt. Samen met de zang en het tempo wordt zo geprobeerd te variëren binnen de nummers, wat op zich redelijk lukt. ‘Man Who Stares At Goat’, waarschijnlijk een verwijzing naar de film ‘Men Who Stare At Goats’, is wederom een instrumentaal nummer, waarin de band aardig losgaat. Riffs en solo’s volgen elkaar op, onderbroken door rollende fills in een math rock-achtige compositie. De storm raast nog even flink door in ‘What If She’s Dead’ en ‘Manic’, waarna hij eigenlijk nooit meer gaat liggen. Ondanks al het geweld valt het reuze mee met de vernieling die de storm achterlaat, daarvoor raast de band net te gecontroleerd rond.

Het geluid van de EP, waarvoor ze dan ook een aantal “pro’s” inschakelden, klinkt prima. Ze hebben ervoor gezorgd dat het allemaal lekker dik en zompig klinkt, wat de nummers veel goed doet. Ondanks de pogingen om te variëren lukt het de band moeilijk om continu de aandacht vast te houden, daarvoor tappen ze toch net te veel uit hetzelfde vaatje. Op zich weet Huracán goed voor de dag te komen met een verzorgde EP, maar het is de vraag of ze genoeg weten op te vallen binnen de volle stoner wereld.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Huracan Label:Eigen Beheer
reisgenoot

De Reisgenoot - Van De WereldMaarten van Veen presenteerde onlangs als De Reisgenoot zijn...