RECENSIE: Rah Rah - Vessels

Rah Rah
recensie cijfer 2015-11-24 Het in 2007 opgerichte Rah Rah brengt met Vessels haar vierde plaat uit. In 2009 werd de band uitgeroepen tot ‘Best Alternative Artist’ en ‘Best New Canadian Artist’ door ITunes Canada’s Best of 2009. De groep is door de jaren heen meerdere malen van samenstelling veranderd en bestaat momenten uit vijf leden. Net als hun landgenoten van Arcade Fire laat Rah Rah een grote hoeveelheid aan muzikale invloeden horen. Van het ruigere gitaarwerk, wat resulteert in stevige rock, tot energieke pop met elektronische invloeden. Ook de afwisselende vrouwelijke en mannelijke zang is een ander element dat soms aan Arcade Fire doet denken. Zo groot als die band is Rah Rah nog lang niet, maar met dit vierde album laten ze zien dat ze heel wat in hun mars hebben.

Vanaf de eerste track vuurt het Canadese vijftal melodieuze en aanstekelijke muziek op de luisteraar af. Openingstrack ‘Be Your Man’ is meteen een klapper. Vier van de vijf bandleden verzorgen op dit album vocalen, wat vaak voor een fijne afwisseling qua zanglijnen zorgt. In hoog tempo volgen de liedjes elkaar op, die ondanks hun ruime opzet verrassend licht klinken. ‘Chip Off The Heart’ is bijvoorbeeld één van de songs op het album die scherpe gitaarriffs moeiteloos met een bepaalde vrolijkheid weet te vermengen.

‘All I Got Is Today’ staat met zijn vioolklanken en zang van het dichtst bij het geluid van Arcade Fire, maar het zou eigenlijk onterecht zijn om Rah Rah steeds maar met deze band te blijven vergelijken. Dit vijftal weet zich prima staande te houden met het geluid wat ze hier neer zetten. De vrouwelijke zanglijnen zorgen in sommige nummers voor een fraai contrast met de rauwe randjes en het wat zwaardere gitaarwerk. Het mooie ‘Diamond’ is daar een goed voorbeeld van.

Tegen het einde schudt Rah Rah nog wat trucjes uit de mouw. Bij ‘Surgery’ zorgt de viool voor een haast westernachtige beleving. Het markeert een interessante wending in de muziek, die wordt opgevolgd door afsluiter ‘In Space’ die het album op fantastische wijze afsluit. Het nummer galmt en heeft een dromerige sfeer waarbij de viool weer prominent aanwezig is. Met deze hoeveelheid geweldige nummers is het moeilijk om een favoriet te kiezen. Vessels kan daarom het beste worden omschreven als één grote climax die voorbij is voor je er erg in hebt.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Rah Rah Label:Eigen Beheer
Cover David Gilmour - Rattle That Lock

David Gilmour - Rattle That LockHet is een van de grootste nog levende gitaarlegendes in vele ogen: David...