RECENSIE: Die Nerven - Out

Die Nerven
recensie cijfer 2015-11-27 Nadat in 2014 het tweede album van Die Nerven betiteld werd als het meest relevante Duitstalige album van dit decennium en Fun zodoende in elk Duits eindlijstje opdook, ging het relatief hard voor de band uit Stuttgart. De aandacht over de eigen landsgrens was er al, maar breidde zich vlotjes uit tot de iets grotere festivals. In Nederland speelde de band onder andere op Eurosonic en Metropolis. Dat we hier in ons land geen hoge pet ophebben van Duitstalige muziek, is geen verrassing. Maar dat de band indruk maakte met hun briljante mix van noise en zuivere postpunk staat als een paal boven water.

Nieuwste album Out is jetzt daar en het trio gaat onverbiddelijk door met waar ze heel erg goed in zijn. Het maken van broeierige, nihilistische maar vooral zeer rake nummers. Het grote, maar niet echt opvallende, verschil met hun eerdere werk is misschien het wat tragere gemiddelde tempo van de songs. Verder is nul concessie gedaan aan het geluid (of anderzijds), om aan ‘de verwachting’ van nieuwe grote band nummer zoveel te voldoen. En dat is maar goed ook. Out is met afstand het beste wat de band tot nu toe geschreven heeft. Het album grijpt je vanaf opener ‘Die Unschuld in Person’ bij je keel en sleept je mee door een slecht verlicht en korrelig zwart-wit landschap zoals ons aller Anton Corbijn het op mooi op beeld zou krijgen. Hoe pijnlijk verstikkend en minimaal tracks als ‘Den Tag Vergessen’ of ‘Jugend Ohne Geld’ ook kunnen voelen, het album is nooit vervelend desolaat. Het repeterende en daarmee prettige, ietwat hypnotiserende effect en het feit dat ‘het liedje’ altijd voorop staat zorgt op de goede momenten voor voldoende lucht.

De knik naar helden als Bauhaus, SonicYouth en The Cure (ten tijde van Faith)is altijd duidelijk merkbaar. Die Nerven proberen op geen enkele manier te verbloemen van welke school ze komen. Ze zijn drukker met het perfectioneren van dat waar ze al zo goed in waren. Dat gaat ze buitengewoon goed af. Out is verreweg het beste wat de afgelopen jaren uit de underground is gekropen, of daar in ieder geval druk mee bezig is.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Die Nerven Label:Glitterhouse Records
Cover Vly - I/Time

Vly - I/Time Vly , een nieuw progcollectief van muzikanten uit alle hoeken van de wereld,...