RECENSIE: Projekt Rakija - Pump Up The Radio

Rakija
recensie cijfer 2015-11-09 Rakija, je kunt er in de Balkan niet omheen. De sterke drank, waarvoor allerlei soorten vruchten als basis kunnen dienen, is er razend populair. Voor een band die voortborduurt op de volksmuziek uit de Balkan is het voor de herkenbaarheid dus handig om het alcoholische goedje in de naam op te nemen. Precies dat heeft de band rond de in Bosnië geboren gitarist Igor Sekulovic gedaan: Projekt Rakija. De Nederlandse formatie maakt een aanstekelijke mix van volksmuziek, rock en flarden elektronica. Pump Up The Radio is een bron van energie.

Met name de blazers drukken hun stempel op de muziek. Hun inbreng is steevast speels. Trompet, trombone en saxofoon zorgen voor kracht, klarinettist Marcel Cuypers voor frivoliteit. ‘Moonlight’ is een prettige chaos, waarbij de blazerssectie steeds meer gaat domineren. De remix, die als prijsnummer aan het einde van het album te horen is, is een knallend eindsalvo.

Hier en daar vliegt Projekt Rakija uit de bocht. In ‘Up In The Sky’ is alle finesse zoek, waarbij vooral de bass opgepompt klinkt. Ook de rustige bridge en het snelle stuk aan het einde van ‘Dobro Je’ kunnen niet imponeren, al zijn de blazers ook in dit nummer weer overtuigend. Het muzikale intermezzo ‘U Stambolu’ is pakkend en opzwepend, maar helaas is er bij de productie gekozen voor een doffe sound.

Pump Up The Radio is echter vooral een plezierig album. In het laidback nummer ‘Nema Ljepse Cure’ is de band op zijn sterkst, waarbij het helpt dat er alleen Slavische klanken te horen zijn. ‘Snijeg Pade’ valt positief op door de ingehouden spanning die het nummer herbergt. De zang klinkt hier zwaar en er zijn veel mooie muzikale lijntjes te ontdekken. Projekt Rakija weet tevens te overtuigen wanneer de beuk erin gegooid wordt. ‘Kafana’ is de ideale soundtrack voor een goed feestje met een fles Rakija.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Projekt Rakija Label:Coast To Coast
Cover Low - Ones And Sixes

Low - Ones And SixesHet leven van Alan Sparhawk en Mimi Parker is prachtig in beeld gebracht in...