RECENSIE: Animal Version - Elsewhere

Elsewhere
recensie cijfer 2015-08-27 Ga er maar eens aan staan: Klinken als een van de origineelste en enigmatische bands van de afgelopen twintig jaar. Toch lijkt het ongrijpbare Tool echt inspiratiebron numero uno geweest te zijn voor deze club klinkende namen uit Vlaanderen. Vooral als zanger John Thai zich voor het eerst laat horen in opener ‘Octopus’ is aan de vergelijking eigenlijk geen ontkomen meer aan.

Leden van (onder andere) bands als Johhnny Unstoppable en Minus 45 Degrees, relatief grote jongens in de hardere kringen van de Antwerpse undergroundscene, zijn samen gekomen als Animal Versionen hebben met het progrock-achtige Elsewhere hun debuutalbum in eigen beheer uitgebracht.

Laat er geen misverstand over bestaan: We hebben hier te maken met een club begenadigd muzikanten. Technisch is het allemaal zeer vernuftig zonder dat het een soort ‘kijk eens hoe goed ik eigenlijk ben’ show off wordt.
De riffs zijn origineel en de tempowisselingen frequent en op een bepaalde manier ook wel interessant. Echter, wanneer je als band zo duidelijk kiest voor zulke eclectische songs dat er bijna sprake is van liedjes in liedjes, ligt het gevaar toch op de loer dat het geheel ietsje gekunsteld overkomt. Laat dat nu net de valkuil zijn die Animal Version niet heeft weten te omzeilen. Waar grote voorbeeld Tool juist de rust pakt en spanning weet te vinden in de herhaling en de open arrangementen, schieten de Antwerpenaren te vaak uit de bocht. De enorme hoeveelheid complexe hooks, in nummers met een gemiddelde speelduur van zeven minuten, wordt op een bepaald punt zelfs irritant.

Ook tekstueel zoekt Animal Version het ver. Soms lijkt het alsof de band gekozen heeft in het thema ‘animal’ te blijven en de teksten vanuit het perspectief van diverse (roof)dieren te brengen. Op zich een originele invalshoek, maar van strofes als “Desecrated walls/ the watchers have been descried/symbols expose vital veins and bones/ behind the curtains/a skeleton storm” maken, vrees ik, maar weinig mensen chocola.

Qua productie is het allemaal zeer in orde. Gevoelsmatig lijkt de mix her en der wat bas te missen, maar het doet eigenlijk nergens af van het algemene geluid wat verder mooi helder en gelaagd is. Vooral de drums, gemiddeld genomen toch een zorgenkind, klinken lekker raak zonder de boel te overstemmen. Daarbij blijft het prettig als bands trots zijn op hun harde werk en de moeite nemen om hun kunstwerk fraai te verpakken. De hoes en boekje van Elsewhere zien er werkelijk prachtig uit.

Het is zonde dat de overmoed het heeft gewonnen van geduld, ademruimte en suspense. Want al met al is dit een prima debuut van een club gasten die hun instrumenten zeer goed beheersen.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Animal Version Label:Eigen Beheer
Cover Pierce Brothers - Overdose