RECENSIE: Yukon Blonde - On Blonde

Blonde
recensie cijfer 2015-09-02 Tegenwoordig komt er veel goeds uit Canada. Waar het land niet bepaald voorop loopt op het gebied van frisse popmuziek, een paar uitzonderingen daar gelaten, bied het nu een aantal frisse bands met aardig wat potentie. Zo ook Yukon Blonde. De band brengt alweer het derde album uit. On Blonde is het passende vervolg op de groei van de band die het al liet horen op het vorige album Tiger Talk. De synthesizers zijn weer volop aanwezig en de band maakt nog steeds 80’s pop in een modern jasje. Aanstekelijk, gevarieerd en rijp voor de radio. Het lijkt wachten tot een zender het op gaat pikken. De band is er in ieder geval klaar voor.

Vanaf het eerste nummer ben je aangestoken met de aanstekelijke deuntjes, fijne riffs en soms catchy refreintjes en ‘Confused’ is daar dan ook gelijk de perfecte opener voor. Het tempo blijft hoog, de band blijft je de energie toestoppen die zijzelf in de nummers hebben gestoken. Het feit dat de tracks gemixt zijn door Tony Hoffer (o.a. M83, Foster the People en Beck) heeft tot gevolg dat de variatie stuk voor stuk toch potentiële hits biedt. Een knap staaltje werk van deze man, maar een logisch gevolg van een samenwerking met een band als Yukon Blonde.

Toch is het te gemakkelijk om te zeggen dat het hitjes zijn die snel kunnen scoren of wellicht simpel in elkaar zijn gezet. Het ietwat donkerdere ‘Starvation’ balanceert het album weer iets verder uit en gaat verder dan een gemakkelijk popliedje. Hoogtepunten zijn ‘I Wanna Be Your Man’ en ‘You Broke The Law’ met een erg fijne solo aan het einde. Samenzang wordt niet geschuwd waardoor het als een geheel klinkt en de band levert met tien songs voor de liefhebber toch weer genoeg opvallend werk af.

De jongens van Yukon Blonde lijken klaar voor festivals in Europa. Het soort muziek dat ze maken past perfect en aan materiaal na drie albums ook geen gebrek. Een goed album dat niet zomaar gaat vervelen. De Canadezen kunnen zomaar eens wat vaker deze kant op komen. Sterker nog, de band komt als voorprogramma van de landgenoten van The Wooden Sky dit jaar nog naar ons land toe. Hopelijk bied dat optreden net zoveel plezier als het beluisteren van On Blonde.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:Yukon Blonde Label:Caroline Records
Cover Agent Fresco - Destrier

Agent Fresco - DestrierAls je aan IJslandse muziek denkt, dan denk je al snel aan grote acts als...