RECENSIE: Walter TV - Blessed

Walter TV
recensie cijfer 2015-08-27 Zelden zo een vreemd plaatje mogen beluisteren als dit Blessed van Walter TV. Het album laat een behoorlijk afwijkende muziekstijl horen. Het soort muziek dat we horen wordt ook wel slackerrock genoemd. In het geval van Walter TV kunnen we het best spreken van psychedelische slackerrock.

Walter TV bestaat uit drie Canadese heren die afkomstig zijn uit de begeleidingsband van de singer-songwriter Mac DeMarco, die ook zijn steentje bijdraagt op deze plaat. Kenmerk van Walter TV is de D.I.Y. benadering en het daaruit voortvloeiende lo-fi geluid. De plaat is ergens in kelders en achteraf kamertjes opgenomen en dat is hoorbaar. Bij opener ‘Candles’ lijkt het potverdorie wel of je versterker op het punt staat het te begeven, zoveel gekraak en vervorming is er te horen. Het nummer bevat een surf-riffje, maar is door het slechte geluid onprettig om naar te luisteren. Daarnaast is het zenuwachtige hoge stemgeluid typisch een love it or hate it gevalletje. In het daaropvolgende nummer ‘Neighbour’ is het geluid wat beter en ‘dit psychedelische nummer doet wat aan de oude Pink Floyd denken al is ook hier het stemgeluid alsof de heren zwaar aan de helium hebben gezeten.

In ‘Paranormal Witness’ horen we een leuk Cure-achtig baslijntje en ook vlotte nummertjes als ‘Punk Song’, ‘Surf Metal’, ‘C’mon Now’ en ‘Fan’ klinken in beginsel best aardig door een prominent baslijntje en piepend surfgitaartje, mits je door het slechte geluid heen kunt luisteren. Maar het is telkens weer dat irritante stemgeluid dat de boel definitief verpest. Daarnaast staan er ook nog een paar vullertjes op dit korte plaatje dat tien nummers bevat.

De heren Joe McMurray, Simon Ankenman en Pierce McGarry, hebben vast heel veel plezier in hun kelder gehad om hun tweede plaat in elkaar te prutsen. Het vreselijke lo-fi geluid – het hoort zo, ik weet het - en de tien korte nummertjes die amper beklijven maken van Blessed een plaat die weinigen zal aanspreken. Gelukkig is het na 23 minuten al weer over.
Recensent:Jan Didden Artiest:Walter TV Label:Omnian Music Group
Cale

Zachary Cale - DusklandSinger-songwriter Zachary Cale brengt al sinds 2005 albums uit. Zijn...