RECENSIE: Lancer - Second Storm

Lancer
recensie cijfer 2015-09-03 Lancer is een Zweedse powermetalband die een cliché meer of minder niet schuwt. Bij het aanschouwen van het artwork van haar tweede album Second Storm weet je al welke kant het op zal gaan. Op de voorkant van het tweede album van de heren zien we een geharnaste struisvogel op de puinhopen van een stad. Daarnaast beloven songtitels als ‘Steelbreaker’, ‘Children Of The Storm’ en ‘Running From The Tyrant’ niet veel goeds. Als dat maar goed gaat, zo schieten bij ondergetekende de gedachten door het hoofd op het moment dat er op play gedrukt wordt.

Inderdaad klinkt het vijfkoppige gezelschap zoals we hadden verwacht; beetje veel Iron Maiden, beetje meer Helloween, etc . Je hoort binnen de muziek de wendingen en koortjes al mijlenver aankomen. Maar toch, het vermaakt om de een of andere reden genoeg om niet direct op stop te drukken. De koortjes in het al te vrolijke ‘Masters And Crowns’ zijn puur vervelend, maar het lekker stevige en snelle ‘Behind The Walls’ laat horen waarom powermetal soms zo verslavend kan zijn; hoge zang, flitsend gitaarwerk en een ritme alsof de duivel de drummer op de hielen zit. Ook ‘Two Jima’, dat sterk is beïnvloed door Iron Maiden, is het aanhoren waard, al zit het refrein op het randje van de kitsch.

Het hart van het album is het bijna tien minuten durende ‘Second Storm’. Het nummer is slepend en laat horen dat Isak Stenvall mooi kan afwisselen met zijn stem. De Iron Maiden-achtige passages halverwege zijn ook het aanhoren meer dan waard. Dit afwisselende nummer is dan ook het hoogtepunt van de plaat.

Vervolgens komen in ‘Children Of The Storm’ en vooral ‘Steelbreaker’ wel heel veel van Iron Maiden gejatte passages langs. Vooral laatstgenoemde song is eigenlijk een schaamteloze kopie van ‘Be Quick, Or Be Dead’. Zo horen we links en rechts nog wat meer jatwerk en soms wat teveel vrolijke koortjes. Het afsluitende ‘Fools Marches On’ is gelukkig de positieve uitsmijter.

Lancer heeft duidelijk nog geen eigen gezicht en klauwt nog te nadrukkelijk bij de grote namen. Er staan op Second Storm gelukkig genoeg aanknopingspunten om op verder te bouwen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Lancer Label:Despotz Records
Cover Sirenia - The Seventh Life Path