RECENSIE: John Mayall & the Bluesbrakers - Live In 1967

Mayall
recensie cijfer 2015-06-23 John Mayall, ook wel bekend als The Godfather of British Blues, stond aan de wieg van vele bluesgitaristen. Zowel modern geschoolde muzikanten zoals Walter Trout, als oudgedienden zoals Eric Clapton gingen in de leer bij Mayall. Terwijl hij al 81 jaar oud is brengt de man nog steeds albums uit en speelt over de hele wereld. Met dank aan een Nederlandse fan die ouwe opnames afstofte brengt John Mayall nu het album Live In 1967 uit.

Een plaat die in een bootleg versie al langer bekend was bij de grote fans. Qua geluidskwaliteit zijn de opnames nog steeds niet van topkwaliteit, maar het geeft de blues een extra rauw gevoel. Het zijn dan ook niet de minste muzikanten die er in 1967 bij The Bluesbrakers speelden. Met Peter Green op gitaar, John McVie op bas en Mick Fleetwood op drums luisteren we naar de vroege bezetting van Fleetwood Mac.

Het gezelschap speelt dertien klassieke bluesnummers. Keer op keer valt er te horen dat deze mannen de blues ademen. De eerste gitaarsolo op ‘Double Trouble’ pakt je gelijk. De combinatie met het orgel van Mayall maakt dat je helemaal meegesleept wordt door het nummer. Het gaat er wat sneller aan toe met de boogie van ‘Hi Heel Sneakers’. De plaat wordt fantastisch afgesloten met een meeslepende versie van ‘Stormy Monday’. Verscheidene malen overtuigt Peter Green als misschien wel de beste bluesgitarist die ooit bestaan heeft.

Met het heengaan van BB King zal er in de hemel ongetwijfeld een weergaloze bluesjam gespeeld zijn. Als dat het geval was, dan moet het geklonken hebben zoals Live In 1967. Zelden hoor je zoveel getalenteerde muzikanten samen een potje blues spelen zonder enige pretentie. Dat je het publiek door de muziek heen hoort praten geeft de plaat alleen maar extra gevoel mee. De verschillende instrumentale solo’s, de kalmerende stem van Mayall en de lang uitgerekte nummers maken dat je maar geen genoeg kan krijgen van Live In 1967.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:John Mayall & the Bluesbrakers Label:Bertus
Cover Francois van Coke - Francois Van Coke

Francois van Coke - Francois Van CokeFokofpolisiekar is een invloedrijke punkband in de Zuid-Afrikaanse...