RECENSIE: The Tallest Man on Earth - Dark Bird IS Home

TTMOE
recensie cijfer 2015-06-10 Kristian Matsson is een singer-songwriter uit de Zweedse regio Dalarna, die in 2006 onder de artiestennaam The Tallest Man On Earth (kortweg TTMOE) zijn eerste EP uitbracht. Twee jaar later verscheen zijn debuutalbum Shallow Grave, in 2010 gevolgd door The Wild Hunt.

In 2012 bracht Matsson There’s No Leaving Now uit en hierop was een muzikale koerswijziging te horen. Op de eerste twee albums begeleidde Matsson zichzelf op een akoestische gitaar en af en toe een piano, maar op het derde album werd het instrumentarium uitgebreid en deden er voor het eerst andere muzikanten mee op een album van TTMOE . Ook ging Matsson op een iets andere manier zingen, waardoor het scherpste randje van zijn (bijzonder krachtige) stem af ging.

Deze manier van werken beviel blijkbaar goed, want Matsson zet deze voort op The Dark Bird Is Home. Het aantal muzikanten is nog verder uitgebreid en dit levert een, zeker voor TTMO-begrippen, rijk georkestreerde plaat op. Het meest opvallend is de toevoeging van verschillende blaasinstrumenten in songs als ‘Slow Dance’ en ‘Timothy’. Een andere opvallende toevoeging is die van achtergrondzang in onder meer ‘Darkness Of The Dream’ en ‘Beginners’.

Ondanks alle veranderingen is gelukkig een ding wel hetzelfde gebleven en dat is het niveau van de songs die Matsson schrijft. Dat is namelijk onveranderd hoog. Eigenlijk zijn alle nummers op The Dark Bird Is Home van een uitstekend niveau, maar de allermooiste song is toch wel het rustige ‘Little Nowhere Towns’, dat gebaseerd is op een doorlopend pianomotiefje.

Andere hoogtepunten op The Dark Bird Is Home zijn openingstrack ‘Fields Of Our Home’, het hierboven al genoemde ‘Slow Dance’ en de afsluitende titeltrack. Vergeleken met de rest van de plaat is deze song redelijk kaal, met aanvankelijk alleen Matssons stem en akoestische gitaar. Verderop komen er echter meer instrumenten bij, en tegen het eind wordt de boel opeens behoorlijk intens. Echt een mooie manier om het album af te sluiten.

TTMOE trekt op The Dark Bird Is Home de ingezette lijn van zijn vorige album door en breidt het aantal muzikanten en daarmee het instrumentarium verder uit. Gelukkig blijven de uitstekende songs van Kristian Matsson echter de hoofdrol spelen. Alles bij elkaar levert dit een erg mooie plaat op, Matssons meest toegankelijke tot nu toe. We zijn heel benieuwd hoe hij, voor het eerst met band, deze nieuwe songs live gaat brengen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Tallest Man on Earth Label:Dead Oceans
Cover Dunkelbunt - Mountain Jumper

Dunkelbunt - Mountain JumperIedereen die weleens een Balkanfeest bezocht heeft is bekend met de vrolijke...