RECENSIE: Tigana Santana - Tempo & Magma

Tigana
recensie cijfer 2015-07-25 De Braziliaanse zanger en gitarist Tiganá Santana is een artiest die op zoek is naar zijn Afrikaanse roots. Voor zijn derde album Tempo & Magma toog de zanger met zijn typische vijfsnarige gitaar naar Senegal, waar hij met een aantal Afrikaanse artiesten de studio in dook.

Zoals de titel al doet vermoeden is de plaat een dubbelalbum, dat bestaat uit de delen Tempo en Magma. Het eerste deel, genaamd Tempo, is in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden erg ingetogen en introspectief. De zeven nummers zijn vrijwel allemaal heel rustig en worden instrumentaal op minimale wijze begeleid. Op ’There Is A Balm In Gilead/Luzingu’ is er zelfs helemaal geen begeleiding en zingt Tiganá Santana een duet met de zangeres Céu in gedeeltelijk Engels en gedeeltelijk Afrikaans. Het meest dynamische nummer van dit deel van het album is ‘Enigma’, vanwege de vollere begeleiding. Daarmee is het liedje een van de hoogtepunten, tezamen met het sprankelende ‘Vazante’, waarbij het handgeklap voor een leuke toevoeging zorgt.

Magma is het drukkere deel van het album en bevat grotendeels nummers die leunen op repetitieve gitaarriffs en die worden ondersteund door percussie en andere typische Afrikaanse instrumenten zoals ngoni, kirrin, riti en agogo. Ook op dit deel zijn de nummers nog redelijk rustig, maar door het herhalende karakter van de muziek hebben de liedjes allen een hypnotiserend effect en zorgt de percussie voor een lichte beweging in de heupen. De hoogtepunten zijn ‘Sobo-Bade’, vanwege de tempowisseling, ‘Muloloki’ vanwege het frisse geluid en de leuke achtergrondgeluiden en het warme en intieme ‘Bwanana‘. De overige liedjes doen qua niveau eigenlijk niet veel onder voor de hiervoor genoemde nummers. Het is overigens bijzonder knap hoe Tiganá Santana in beide delen de Zuid Amerikaanse muziek weet te vermengen met de Afrikaanse invloeden.

De teksten zijn filosofisch en gaan hoofdzakelijk over het universum, de natuurkrachten en energieën in de mens en tussen het individu en zijn of haar omgeving. Deze teksten worden mooi gedragen door de kalme en warme stem van Tiganá, die op de plaat in vijf verschillende talen zingt namelijk Kikongo, Kimbundu, Portugees, Engels en Frans. Op het nummer ’Guinean Hunters’Chant’ worden de vocalen overigens door gastzanger Ibrahim Camara verzorgt.

Tempo & Magma is een ingetogen en intiem album waarop Tiganá Santana een subtiele muzikale brug weet te slaan tussen de continenten Zuid Amerika en Afrika. Het eerste deel is daarbij het meest geschikt voor bij de open haard, terwijl het tweede deel in een loungebar prima tot zijn recht zou komen. Het is geen gemakkelijke plaat, maar wel een waarvan de schoonheid bij iedere draaibeurt groeit.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Tigana Santana Label:Painted Dog Records
Cover The Vals - Wildflower Way

The Vals - Wildflower WayPaul Doherty is een doorzetter. De zanger en songwriter van de band The Vals...