RECENSIE: Föllakzoid - III

Follakzoid
recensie cijfer 2015-07-02 De Chileense krautrockband Follaikzoid is, naar eigen zeggen, het product van een trance/hypnose-ervaring tussen drie jeugdvrienden waarin hun zielen ontsnapten uit hun aardse lichamen. Zwaar beïnvloed door de eeuwenoude muziek uit het Andesgebergte, proberen de mannen antieke muziekinvloeden te combineren met hedendaagse krautrock; en met succes. Redelijk in de luwte wist de band de afgelopen jaren een behoorlijke fanschare op te bouwen met hun rijke doch minimalistische sound. Grootschalige Europese en Amerikaanse tours volgden, waaronder shows op Austin Psych Fest en ons eigen Best Kept Secret Festival dit jaar, ter gelegenheid van hun nieuwste album genaamd iii. Een album vol repetitieve en minimalistische tracks die niet zouden misstaan op een van de vele techno festivals die Nederland heden ten dagen telt.

Waar Follaikzoid’s debuutalbum in 2009 vooral gekenmerkt werd door experimentele desert rock, stond hun in 2013 uitgekomen tweede album, genaamd ii, vol met onvervalste krautrock. Voor iii wilden de mannen hun soundrepertoire uitbreiden door een atmosfeer van eenvoud en herhaling te creëren. Het album kent dan ook maar vier nummers, waarvan slechts één onder de tien minuten blijft (‘Feuerzeug’). Behalve dat er zo nu en dan een gitaarlijn en vaag in reverb gedoopte vocalen te horen zijn , blijven de tracks redelijk statisch. De nummers hebben dan ook met hun repetitieve en hallucinerende karakter als doel de luisteraar in hogere sferen te brengen.

Ondanks het feit datde mannen hierin zeker slagen en je in een aangename trance-achtige status wiegen, maakt de ellelange herhaling en het gebrek aan opbouw het óók juist erg lastig om de volledige aandacht erbij te houden. Openingstrack ‘Electric’ is in essentie niet veel anders dan de andere drie nummers, waardoor je na de slottonen van afsluiter ‘Feuerzeug’ het jammerlijke gevoel krijgt vier keer dezelfde track te hebben beluisterd.

Concluderend kunnen we stellen dat Follaikzoid, hoewel hun live shows een ware sensatie zijn, niet geheel weet te overtuigen met hun nieuwste paradepaard. Vooral het repetitieve karakter en gebrek aan opbouw maakt het erg lastig om de gehele vijfenveertig minuten uit te zitten. Mede hierdoor is iii een plaat geworden die niet voor iedereen zal zijn weggelegd, maar het vast en zeker goed zal doen binnen de eigen psych- en krautrockscene.
Recensent:Loek Hendrikx Artiest:Föllakzoid Label:Sacred Bones Records
Asagaya

Asagaya - Light Of The Dawn Asagaya brengt met Light Of The Dawn een bizar conceptalbum uit. Het...