RECENSIE: Galar - De Gjenlevende

Galaer
recensie cijfer 2015-05-22 Het Noorse Bergen staat vooral bekend om de enorme hoeveelheid regen die de stad elk jaar te verwerken krijgt. Het natte en sombere klimaat blijkt een uitstekend broeinest voor backmetal. Grote namen als het controversiële Burzum, Immortal en Gorgoroth komen uit deze stad en ook het nog vrij onbekende duo Galar resideert in de tweede stad van Noorwegen.

Hoewel Galar op haar derde album De Gjenlevende diverse stijlen in haar muziek verwerkt hebben de regelmatig terugkerende, repeterende, ijle riffs raakvlakken met Burzum, maar horen we ook meer tradionle heavy metal riffs. Wel klinkt het geheel een stuk minder misantropisch, soms bijna vrolijk. Regelmatig horen we stukjes folk, een strijkkwartet en een blazerskwartet. Ook maken de heren M. Kristiansen en A.B. Lauritzen regelmatig gebruik van normale stemmen. Zodoende gaat de muziek regelmatig de folkmetalkant op. Gelukkig overheerst de blackmetalgrom de muziek zodat het nooit te soft wordt.

De teksten zijn geïnspireerd door Europese folklore, ontologie en klaagzangen. Ditmaal is het desolate van de Noorse winters het onderwerp, een onderwerp waar stadgenoten Immortal ook graag over reppen. Er is echter niets van het gezongene te verstaan want alle teksten zijn in het Noors, wat overigens wel perfect bij de muziek past.

De Gjenlevende bestaat uit zes songs waarvan er vier boven de negen minuten klokken. Openingssong ‘De Gjenlevende’ bevat behalve de knoestige riff en vlot roffelende drums ook akoestische gitaarintermezzo en een sfeervol ambient-achtig stuk. Deze afwisseling is kenmerkend voor alle nummers, zodat je goed bij de les blijft. Zo begint ‘Natt Og Taust Et Froglemt Liv’ heel folky en zijn de riffs min of meer traditioneel te noemen. ‘Brokens Hymne’ begint met een fraai stukje piano en viool voordat een strakke riff invalt. Meest opvallend in dit nummer is het koperwerk, wat vrij uniek klinkt met de snelle blackmetal. Ook de gelaagde zang en sacrale koorstukjes maken dit nummer heel bijzonder.

De laatst twee lange songs (met onuitspreekbare titels) worden vooraf gegaan door een spannend instrumentaal nummer, waarna we twintig minuten lang horen schakelen tussen rauwe blackmetal, vikingmetal en clean gezongen folkmetal, zonder de songstructuur uit het oog te verliezen. Het maakt van De Gjenlevende een spannend blackmetalalbum dat goed te pruimen valt
Recensent:Jan Didden Artiest:Galar Label:Plastic Head Productions
Zinkzand

Zinkzand - In De Aap GelogeerdIn 2012 werden wij verrast door de creativiteit van Zinkzand . Door de titel...