RECENSIE: Joe Bonamassa - Muddy Wolf At Red Rocks

Bonnamassa
recensie cijfer 2015-05-04 Het moordende tempo waarmee Joe Bonamassa producten op de markt brengt gaat ook in 2015 onophoudelijk door. Je kunt vraagtekens zetten bij zijn motieven en misschien draait het hoofdzakelijk om snel cashen. Het is ongetwijfeld een goede strategie om een snel fortuin op te bouwen tijdens de crisis die in de muziekwereld heerst. Bonamassa weet echter altijd wel iets op de markt te brengen dat de moeite van het aanschaffen waard is. Dat geldt ook voor Muddy Wolf At Red Rocks.

In het legendarische Red Rocks theater speelde Bonamassa voor een uitverkocht publiek een ode aan Muddy Waters en Howlin’ Wolf. Daarbij verrast Bonamassa wederom. Dat hij fantastisch op zijn gitaar is dat was reeds bekend. De subtiliteit waarmee nu ook het orgel, de blazers en de mondharmonica naar voren schuift is fantastisch gedaan. Bonamassa is meer dan ooit een onderdeel van een band. Op ‘All Night Boogie (All Night Long)’ komt dat bijvoorbeeld goed tot haar recht. Alle drie de ingrediënten komen in een swingende mix samen op dit Howlin’ Wolf nummer.

Zelfs nummers die al tot in het oneindige gespeeld zijn door de meest uiteenlopende bluesmuzikanten krijgen nog een verrassende vertolking. ‘Spoonful’ wordt over acht minuten uitgerekt. Waar het nummer zich perfect leent voor uitgebreide gitaarsolo’s, krijgt vooral de harmonica een grote rol.

Met Muddy Wolf At Red Rocks voegt Bonamassa wederom een prachtig item toe aan zijn imposante catalogus. De live opname is een mooie ode aan twee fundaties van de blues. Zonder Muddy Waters en Howlin’ Wolf zou het genre een compleet andere ontwikkeling doorgemaakt hebben. Dat Joe Bonamassa dan toch de verleiding niet kan weerstaan om het laatste half uur alleen eigen nummers te spelen zij hem vergeven. De rest van de goed twee uur stelt hij zich namelijk fenomenaal op als onderdeel van de band.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Joe Bonamassa Label:Provogue
Ther

Therapy? - DisquietAl 26 jaar maakt Therapy? melodieuze boze-mannen-rock. Het...