RECENSIE: Handsome Poets - 2015

Handsome Poets
recensie cijfer 2015-05-29 De zomer van 2012 was een heerlijke. De zon zorgde voor een heerlijke vakantieperiode. Mede dankzij de Olympische Spelen kregen de maanden juni en juli extra glans. Dat moeten ook de heren van Handsome Poets hebben gedacht. ‘Sky On Fire’ werd een dikke hit doordat de NOS deze gebruikte bij de uitzendingen rondom de Spelen in Londen. De band rondom zanger Tim van Esch bracht onlangs haar derde album, 2015, uit.

De band brak in 2010 definitief door met het aanstekelijke ‘Dance (The War Is Over)’. De formule is simpel. Strakke drums, opvallende pianopartijen en een catchy zanglijn. Ook op het nieuwe album blijkt deze formule een succes. ‘Stardust’ de single die aan de plaat vooraf ging is een lekkere popsong met een aanstekelijk en goed meezingbaar refrein. De tweede single, ‘Wildside’, moet de opvolger van ‘Sky On Fire’ worden. Het heeft dezelfde feel en is minstens zo hitgevoelig.

Het is niet alleen hosanna voor de band. Met name alternatieve muziekjournalisten hebben stevige kritiek op de band. Dat het meer dan onterecht is laat de band op het nieuwe album duidelijk horen. Nee, ze zijn niet alternatief, maar ze zijn wel steengoed in popliedjes maken. ‘Stardust’ is de eerste klap, maar na tien liedjes ben je knockout. De Handsome Poets hebben gewonnen.

Je mag hopen dat de heren de zomer flink vol hebben geboekt met festivals. Als het net zo’n feestje is als op de plaat dan ga je een mooi feestje tegemoet. Met hits als ‘Stardust’ en ‘Wildside’, maar ook het stevige ‘I Can’t Believe It’ zal elke festivalweide in Nederland zwichten voor de muziek van de heren uit Gouda. 2015 onderstreept nog maar eens dat Nederland een écht muziekland is. De term ‘On-Nederlands goed’ bestaat allang niet meer, maar de Handsome Poets tonen op dit klasse album internationale allure.
Recensent:Dennis Jansen Artiest:Handsome Poets Label:Eigen Beheer
Cover Björk - Vulnicura

Björk - VulnicuraHet is alweer vier jaar geleden dat Biophilia uitkwam, een ambitieus...