RECENSIE: Herman Brock Jr. - The Old World

Brock
recensie cijfer 2015-04-02 Dat het genre bluegrass in Nederland maar door een kleine groep zeer gepassioneerde muzikanten in leven wordt gehouden, betekent daardoor niet automatisch dat het niveau van deze traditionele muziekstijl onbeduidend genoemd kan worden. Het levende bewijs hiervan wordt gevormd door de familie Brock. Vader Herman nam zijn zoon Herman Jr. al op vroege leeftijd mee op sleeptouw, om samen met hem zijn geliefde muziek voor het publiek te spelen.

Inmiddels is de naam Herman Brock Jr. een begrip in deze branche al heeft het even geduurd voordat de officiële presentatie van zijn nieuwe album The Old World plaats kon vinden. Het idee voor deze muzikale trip kreeg Brock namelijk al jaren geleden. Het was Steve Earle’s The Mountain, een door Earle en The Del McCoury Band opgenomen eerbetoon aan de overleden bluegrass-grootheid Bill Monroe, dat hem inspireerde. De fascinatie voor de mooie verhalen en legendes uit de streek waar hij opgroeide, vormen de basis van de teksten op The Old World. Zo verhaalt hij in de titeltrack over de vele mensen uit diezelfde regio, Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen, die indertijd de grote overstap naar The New World waagden en vervolgens heel even terugkeerden met een grote hoeveelheid geld op zak.

Uiteraard speelt ook de liefde een rol, en dan vooral de negatieve kant ervan, zoals in het hartverscheurende ‘Love Me Still’ of het tragische ‘The Ladder’. De dobro’s, banjo’s, violen, gitaren en mandolines lijken overal vandaan te komen en dreigen in het instrumentale ‘Harvest Time’ bijna door de snelheidsbarrière te vliegen. De werkdruk van de boeren in de oogsttijd wordt haast iets tastbaars. Mooi zijn ook de bijdragen van vader Brock in ‘Cold Wind Risin’ en zijn wijze les in ‘Never Let The Money Drag You Down’.

Onbetwist hoogtepunt is ‘Flyin’ Dutchman’s Curse’, het verhaal van Willem van der Decken, een locale grootheid uit de zeventiende eeuw en beter bekend als de Vliegende Hollander die vervloekt zou zijn door de Duivel en nog steeds de zeven zeeën onveilig schijnt te maken.

Het is overigens niet allemaal geschiedenis wat de klok slaat. Tussen de regels door slaagt Brock er in om met zijn teksten een bruggetje te slaan naar de tijd waarin we nu leven. Of hij er ook in slaagt om een nieuwe generatie warm te krijgen voor deze authentieke muziekstijl moet nog blijken, maar dat we al zo vroeg in het jaar één van de beste rootsalbums van 2015 binnen hebben is zeker.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Herman Brock Jr. Label:Eigen Beheer
Cover Peace - Happy People

Peace - Happy PeopleDie jongens van Peace zijn een stel blije mensen. Op hun eerste album waren...