RECENSIE: K's Choice - The Phantom Cowboy

Kaaskeuze
recensie cijfer 2015-04-24 Euhhh… wacht even. K`s Choice. Broer en zus Bettens? Die band die in de jaren `90 naam maakte met klassiekers als ‘Everything For Free’ en ‘Not An Addict’? Die twee die solo gingen en een aantal jaar geleden weer neerstreken op het oude nest. Om terug te keren naar het geluid van weleer. Ja! En was het niet zo dat het resultaat op Echo Mountain(2010) erg vertrouwd klonk. Na een akoestische plaat en een soundtrackalbum was het wachten op een album met vast weer die herkenbare, maar voor sommigen nogal voorspelbare sound. Iedereen die daarop zit te wachten zal er ook goed aan doen om nieuwkomer The Phantom Cowboy met enige voorzichtigheid te benaderen.

Volledig tegen de routine van het duo Bettens in werd de muziek ditmaal samen geschreven. De productie werd in handen gelegd van niemand minder dan stonerrockman Alain Johannes. Een gewaagde stap. Uitgangspunt: liedjes maken die live plezant zijn om te spelen, ofwel ”geen ‘skippers’ of ‘albumtracks’”. Het duo wilde rocken als vanouds. Maar beste Gert en Sarah, zo hard als jullie op dit album rocken hebben jullie nog nooit gedaan! Het album is zoals de ruige opener al toepasselijk is getiteld: ‘As Rock & Roll As It Gets’.

In krap een half uur raast het duo, ondersteund door bandleden Tom Lodewijckx (gitaar), Wim van der Westen (drums), Bart van Lierde (bas) en oudgediende Reinout Swinnen (toetsen), er een elftal songs doorheen. Het gas gaat er maar mondjesmaat af. Wanneer dit enigszins het geval is, zoals op het aanstekelijke ‘Bag Full Of Concrete’, dat door dromerige vocalen en de langgerekte klanken van Swinnen wat meer rust lijkt te kennen, wordt dit bruut de nek om gedraaid. Bijvoorbeeld door de punksound en het gejaagde tempo van ‘Come Alive,’ dat net geen twee minuten telt. Datzelfde geldt voor ‘Down’. Het geeft een vaart die zelfs niet op Cocoon Crash te horen was.

Muzikaal gezien ligt de nadruk op de ronkende gitaren. Wat niet zo vreemd is als je Alain Johannes bij het album betrekt. Het resulteert bijvoorbeeld in ‘Woman’ dat je met zijn stevige spierballenrock zelfs aan het headbangen krijgt. Hier en daar doet de band wat aan de rocksound van Foo Fighters denken, bijvoorbeeld op ‘We Are The Universe’ maar ook op de verrassende single ‘Private Revolution’. De sterke titelsong is dan weer broeierig als een song van Queens Of The Stone Age. Om te eindigen met het opgewekte, springerige ‘I Was Wrong About Everything’. Al die elementen zorgen voor een compacte, maar gevarieerde plaat die geen buitenbeentjes kent.

Is K`s Choice op The Phantom Cowboy onherkenbaar veranderd? Nee! Er is nog steeds de karakteristieke stem van Sarah Bettens en met ‘Perfect Scar’ levert de band zelfs een typische K`s Choice song af die bij fans van weleer goed zal vallen. The Phantom Cowboy is echter een album geworden dat de vaste K`s Choice fan, maar vooral ook buiten de vaste fanschare, zal verrassen.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:K's Choice Label:Dying Giraffe Recordings
Alasca

AlascA - ProsperoMet de komst van hun nieuwe album Prospero is de van oorsprong Nederlandse...