RECENSIE: Defcon One - The Perfection Of Slavery

Defcon one
recensie cijfer 2015-04-07 DefconOne is een Nederlandse deathmetalband die op haar derde album The Perfection Of Slavery de vlag van de vaderlandse metal meer dan hoog houdt. De muziek van de in 1998 opgerichte band is te categoriseren als technische deathmetal. Omdat we altijd op zoek zijn naar referentiekaders is het goed om het geluid van de band te omschrijven als een mix van Pestilence ten tijde van Testimony Of The Ancients (de unheimische sfeer) en Nile (techniek, strakheid en de zware grunt). Zeker, de band geeft er een eigen draai aan, maar we willen nu eenmaal houvast in dit wereldje. De teksten op dit album doen overigens ook een klein “Nile-belletje” rinkelen. Volgens de bio zijn de teksten ”geschreven aan de hand van de boeken en werken van mensen die hun leven hebben gewijd aan het onderzoeken van thema’s als de verborgen oorsprong van de mens, de zondvloed en de verloren beschaving van Atlantis, de cult van Saturnus en de Annunaki”. Waarvan akte.

In eerste instantie vallen vooral de zware grunts in positieve zin op. Wanneer je naar deathmetal luistert wil je namelijk wel getrakteerd worden op een perfecte grunt en niet op metalcore-achtig geschreeuw. Alleen al op dat gebied heeft Defcon One een streepje voor. Daarnaast zijn de vele gitaarsolo’s het vermelden waard en is vooral het gebruik van de keyboards zeer fraai. Het overheerst nooit, maar er hangt altijd een duister sfeertje rond de muziek (net zoals bij het eerder gememoreerde album van Pestilence). Zo worden ultrabrute songs als ‘Son Of God, Daughters Of Men’ en het vet groovende ‘Beyond The Reach Of The Whip’ net even aparter.

De allerbeste nummers op The Perfection Of Slavery zijn de twee langere nummers (‘Subconscious Seven’ en ‘History Is Written By The Victor’). Brute deathmetal stukken worden in deze songs afgewisseld met wat meer traditionele metalelementen (vooral de gitaarloopjes). Het laat horen dat Defcon One een eigen draai aan het begrip brute deathmetal weet te geven. Hierdoor is het derde album van de band uit Roermond het beluisteren dik waard.
Recensent:Jan Didden Artiest:Defcon One Label:RVP Records
Cover Courtney Barnett - Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just Sit

Courtney Barnett - Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just SitDe kans is groot dat je ‘Pedestrian At Best’ al een keer voorbij hebt horen...