RECENSIE: Fire Within - Fire Within

Fire Within
recensie cijfer 2015-03-26 Powermetal is een beetje een ondergeschoven kindje in Nederland. Er zijn wel aantal powermetalbands in ons landje, maar qua niveau is het vaak behelpen. Of het met het Zeeuwse Fire Within wel gaat lukken zullen we moeten afwachten, maar de eerste aanzet is goed. Het titelloze debuut zal nog geen doorbraak op grote schaal betekenen, daarvoor opereert het viertal uit Middelburg nog teveel op demoniveau. Zo is om te beginnen het artwork wel heel simpel en is ook de productie niet bepaald spetterend te noemen. Maar wie daar doorheen kan kijken, en vooral luisteren, wordt aangenaam verrast door het enthousiasme van de band. Hoewel de songs soms nog wat teveel clichés aantikken horen we dat er nog veel meer in het getalenteerde kwartet moet zitten.

De heren weten hoe ze een instrument moeten bespelen en zanger Dennis van de Bor heeft een prettige vrij rustige, stem, al zal hij hier en daar nog wat moeten schaven aan zijn geluid dat niet altijd even krachtig is. Het is overigens ook wel eens prettig om in dit genre niet te luisteren naar een zanger die klinkt alsof hij constant in zijn ballen geknepen wordt.

Dat de band niet angstvallig vasthoudt aan haar eigen genre blijkt wel uit het feit dat de heren live covers van Abba en Kraftwerk spelen. Het is overigens nog niet in de muziek terug te horen, maar een beetje ruimdenkendheid binnen het dichtgekitte genre is wel prettig. De nummers op Fire Within klinken nog wel vaak zoals het genre ze voorschrijft, maar zodra de band wat gas terug neemt wordt er aan zeggingskracht gewonnen. Zo is het traag slepende ‘Memories’, halverwege het album, een prettig in het gehoor liggend epos. ‘The Fallen’ en ‘Fenix (We Rise)’ laten daarnaast wat ruimten binnen de muziek open wat de luisterbaarheid ten goede komt. Vooral ‘The Fallen’ valt op door de dynamiek, tempowisselingen en het goede gitaarwerk.

Fire Within is er nog lang niet, maar wanneer de vier Middelburgers zouden kunnen opnemen met een groter budget kan de band zomaar excelleren. Ze doen op muzikaal gebied niet eens heel veel onder voor de grote namen in het genre, maar voor een echte doorbraak wordt er nog net even meer gevraagd.
Recensent:Jan Didden Artiest:Fire Within Label:Hard Life Promotion
Cover Satellite Stories - Vagabonds

Satellite Stories - VagabondsEen jaar en drie maanden na het uitbrengen van je vorige plaat alweer met een...