RECENSIE: Momentum - The Freak Is Alive

Momentum
recensie cijfer 2015-03-21 Wat is dat toch met Ijsland? Amper driehonderdduizend inwoners, maar behept met een keur aan geweldige artiesten die zich internationaal flink roeren. Misschien is het een geldingsdrang om ons te laten weten dat dat eigenzinnige volkje in het uiterste noordwesten van Europa ook meetelt. Het gebied wat het meest onontgonnen is in het land van de vulkanen en geisers is metal. Hoewel je Momentum te kort zou doen wanneer je de band simpelweg als metalband zou etiketteren, hoewel dit genre wel de basis van het trio is. In 2003 is de band als black-/deathmetalband begonnen al is daar op haar tweede plaat The Freak Is Alive nog weinig van over. Zoals zoveel IJslandse artiesten grossiert Momentum in sfeer en melancholie. Gecombineerd met het zware verleden krijgen we al snel een mix van postrock en metal wat de band genadeloos de hoek van, volgens eigen zeggen, Isis, Cult Of luna en Neurosis injaagt. Niets mis mee, want de muziek op The Freak Is Alive is dik in orde.

De songs zijn miniatuurtje op zich; declamaties, mysterieuze zang, spaarzame grunts, inventieve drumfills, breed uitwaaierende riffs en een regelmatig terugkerende sitar maken dat je de hele plaat goed bij de les blijft. Daarbij is het tempo over de hele linie slepend.

Het korte sfeervolle ‘Familiar Unknown’ klinkt als een soort zware versie van landgenoten Sigur Ros, alsof Jonsi ineens de baard in zijn keel heeft gekregen. In andere nummers komen de namen van het Finse Callisto (‘Undercover Imagination’) en het Noorse Ulver (‘Between Two Worlds’) bovendrijven. In het slepende doomnummer ‘Gauntlet’ worden de teksten op My Dying Bride-achtige manier plechtstatig voorgedragen waarbij de kamerbrede akkoorden een fraai tapijt neerleggen. De band lijkt hier overigens ook wel wat op de Italiaanse cultband Monumentum (Let op die naam!) die in de jaren negentig furore maakte. Heel lekker is ‘A Beast Is Near’ waarin Momentum even teruggrijpt op haar metalverleden met een knots van een uitbarsting. Prachtig! Ook ‘Creators Of Malignant Metaphors’ bevat een stevige dosis metal.

Ijsland en muziek, het is een goed huwelijk en ook in het geval van Momentum wordt weer bevestigd dat er vreselijk veel talent op het afgelegen eiland zit. Ligt het aan het noorderlicht? ligt het aan de frequente vulkaanerupties? Wie zal het zeggen. Feit is dat The Freak Is Alive een heerlijke meeslepende topplaat is die van begin tot einde boeit.
Recensent:Jan Didden Artiest:Momentum Label:Bertus
Cover Krakow - Amaran

Krakow - AmaranIn 2010 was ondergetekende behoorlijk enthousiast over het eerste album van...