RECENSIE: Ian Siegal - One Night In Amsterdam

Siegal
recensie cijfer 2015-04-01 De Britse blueszanger Ian Siegal draait al enkele jaren mee en maakt steevast indruk met mooie platen. Vorig jaar was dat nog een prachtige solo opname in de Royal Albert Hall, nu staat Siegal in Amsterdam op de planken. De opnames van One Night In Amsterdam zijn gemaakt in de North Sea Jazz Club. Ditmaal staat Ian Siegal er niet in zijn eentje voor. De zanger wordt ondersteund door een Nederlandse band. De jongemannen van The Rhythm Chiefs deden een Europese tournee met Siegal en zijn tijdens deze opname van de partij. De Brit zegt over gitarist Dusty Ciggaar dat hij met veel gitaristen gespeeld heeft, maar ”they do not come any better than Dusty Ciggaar”. Vervolgens mag de Nederlander nog een uitgebreide solo spelen.

Dit gitaarspel geeftOne Night In Amsterdam een heel andere dynamiek dan de voorganger. De gitaarsolo’s vliegen je om de oren. Zowel Siegal als Ciggaar leven zich uit. Het maakt levendige versies van nummers als het broeierige ‘I Am The Train’. Er is echter ruimte voor veel meer en zo wordt ‘Love Hurts’ van de Everly Brothers in een heerlijk gospeljasje gehezen. Deze gospel wordt voortgezet op het afsluitende ‘Please Don’t Fail Me’. Op de achtergrond jankt mooi een steelgitaar.

Op One Night In Amsterdam laat Ian Siegal horen een goede chemie te hebben met de mannen van The Rhythm Chiefs. Het speelplezier spettert er vanaf en dat blijkt niet alleen uit het duidelijke respect dat Siegal uitspreekt voor zijn begeleidende muzikanten. De nummers krijgen allemaal sterke vertolkingen. Desondanks gaat het project nergens echt de diepte in. Met zijn solo opname wist Siegal de luisteraar in te pakken en mee te voeren, op One Night In Amsterdam luister je naar een goede bluesband die in een lokaal kroegje staat te spelen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Ian Siegal Label:Bertus
Cover John F. Klaver Band - The Edge

John F. Klaver Band - The EdgeDe John F. Klaver Band is een graag geziene gast binnen het Nederlande...