RECENSIE: Loes Swinkels - Nothing As I Know

Swinkels
recensie cijfer 2015-04-17 Een talent van eigen bodem staat op. Wat ooit begon als het schrijven van gedichten, werd al gauw een symfonie met ondersteunende muziek. De Limburgse Loes Swinkels komt op de proppen met haar tweede CD Nothing As I Know. Voorganger Passionately Lonely kon niet meteen potten breken. Het valt af te wachten of het haar deze keer wel lukt.

Dat ze goed kan zingen, dat staat buiten kijf. Een warme kristalzuivere stem verwelkomt je. Je krijgt meteen een beeld van een vrolijk dartel meisje, altijd goedgemutst. Deze sound wil ze ook meegeven in haar nummers. Ze wil haar luisteraars gelukkig maken. Valt ook af te leiden door de titel ‘Sending Love & Hope To You’. En het lukt enigszins, maar nooit ben je voor de volle 100% mee. Ze blijft heel de tijd mooi tussen de lijntjes. Loes is naast een vrolijk meisje, ook een braaf meisje. Van ons had ze nu en dan buiten de lijntjes mogen kleuren. Een beetje meer lef is goed voor de creativiteit en dat zou de plaat deugd doen.

Een lichtpuntje is het nummer ‘Good For Me’. Muzikaal springt het eruit dankzij de opzwepende percussie van een koebel. Ook is het gitaarspel veel meer aanwezig dan de nummers ervoor. De begeleidingsband onder leiding van Gabriël Peeters wisselt de elektrische gitaar regelmatig af met de slidegitaar. Dat biedt de plaat een beetje variatie, die het echt wel mist.

In zo goed als elk nummer is er maar één hoofdrolspeler en dat is de liefde. Ze schrijft haar op de klippen gelopen relatie van zich af. De verschillende momenten in hun romance, de nasleep en de herinneringen eraan. Ze passeren allen de revue. Het poëtische is er snel af.

De liedjes zijn liefelijk, de slows wisselen de iets energiekere nummers af, maar Loes mist echt haar op de tanden. Met dertien nummers staat de CD goed vol, maar aan het einde heb je meer het gevoel naar één nummer geluisterd te hebben.

Singer-songwriters zijn dik gezaaid, en het is de bedoeling om er uit te springen. Jammer dat Loes Swinkels niet al te hoog springt.
Recensent:Maarten Kreijkamp Artiest:Loes Swinkels Label:Sonic Rendezvous
Cover Fyfe - Control